Пролетта е вече на прага и пак започват безкрайни ремонти по надупчените улици. Този кошмар се повтаря всяка година, но сега ще е по-тежко и заради кризата. Когато снегът се отдръпне, из цялата страна лъсват огромните кратери, които късат нервите и джоба на стотици хиляди шофьори, както и на всички останали, които чинно си плащат данъците.

Затова и в цялата страна зреят протести. Ние ги пълним, но ледът пак ги отваря, мънкат гузни чиновници. Общините нямат достатъчно пари и търсят най-лесния начин да закърпят не само дупките, но и финансовата си ситуация като цяло. Това логично води до некачествени ремонти и колелото се завърта отново и отново.

Кърпенето на 1 квадратен метър дупка излиза средно 30 лева, ако е дълбока до шест сантиметра, обясняват експерти. За пломбирането поне на най-опасните ями обаче са нужни стотици милиони.

По принцип още през есента с битумна паста се пълнят най-опасните пукнатини по главните шосета, което пречи на асфалта да се изрони. Ако обаче една дупка е закърпена калпаво, пътят остава читав максимум година и всички трябва да плащаме за нови ремонти. По формата може да се познае дали ямата е нова, или е от некачествена работа.

Запълнените веднъж дупки, които зейват отново, са с правилна форма и лесно се различават. Тези обяснения обаче не топлят никого, защото много от пътищата ни са като бомбардирани след всяка зима, признават експертите.

Тази година дупките по столичните улици са двойно повече от миналата, категорични са специалистите. Една от причините е в резките температурни разлики. Когато водата замръзне в настилката, при топенето си тя я разрушава. Хвърлянето на повече сол по снега също отваря нови дупки.

Вече се пълнят ямите по големите столични булеварди, които могат да предизвикат опасни катастрофи, а от април започват и плановите ремонти. Тази година ще се наблегне на улиците в кварталите и на разбитите тротоари, обясни кметът Йорданка Фандъкова. Ремонтите ще затруднят движението и за това в някои райони това ще става и през нощта, добави заместникът й Любомир Христов.

Общината няма да тегли кредит за ремонтите в София. Те ще бъдат направени в рамките на определените за целта 26 млн. лева за 2010 г. В същото време обаче бунт срещу дупките на Владая се заформя в интернет. Шофьори се нахъсват във форумите за блокада на шосето за София.

Потърпевши от дълбоките ями, които са изяли почти 2 км от пътя на входа на столицата, си определят явки за граждански протест. Да спрем трафика, само така ще ни чуят, заканват се в нета водачите. Чашата на търпението преля в събота вечер, когато на прохода Владая спукаха гуми над 10 коли.

Докато собствениците се гърчеха край криковете на аварийната лента, шофьор наби спирачки, за да избегне ров в асфалта. В него се нанизаха още 2 коли. Пътят е надупчен като швейцарско сирене. Ямите се появиха преди 2 месеца и всеки ден се разширяват. Непрекъснато си трошим колите, а парите вече не стигат за ремонти, роптаят с право шофьорите.

Една от идеите, прокламирани в мрежата, е на бъдещата блокада демонстративно да бъдат запалени на клада куп винетки за 2010 г. Подобна е ситуацията и в Пловдив. Там пък в кв. "Северен" дупките се отворили наново само ден, след като работници ги запълнили.

Причината била в некачествената смес, доставена на общината. Вместо да запълни кратерите, студеният асфалт на кърджалийска фирма отворил още по-големи ями по улиците. Кметицата на района Ина Филипова незабавно разпореди спиране на ремонта. За късмет материалът още не бил платен.

Източник: в. Стандарт