Една чужда яхта с 8-10 души на борда носи повече приходи на България от един самолет с летовници, които пристигат на почивки "ол инклузив". Това обявиха в един глас шефовете на фирмите, които развиват яхтения бизнес у нас. И го подкрепиха със специализирани проучвания. Високият стандарт на живот позволява на яхтсмените да изхарчат със замах само за една вечеря по-голяма сума, отколкото струва едноседмична почивка на цяло семейство германци.

Държавата обаче не само не подпомага, но и пречи на яхтения бизнес, обявиха още участниците в четвъртото изложение на яхти в Св. Влас. Афишираните от властта проверки на луксозните лодки и техните собственици са свалили значително продажбите. В момента България изостава шокиращо от останалите страни в ЕС (без скандинавските), където средно 0,5% от населението притежава лодки. "У нас яхтите са 300-400, а би трябвало да са към 40 000 според тази статистика", твърди един от пионерите в яхтения бизнес Динко Динев (виж интервюто с него по-долу).

"Готови сме да докажем и да участваме във всякакви дебати, че яхтите развиват обществото, икономиката, носят приходи за бюджета и стимулират хората да работят повече, да изкарват повече пари и съответно да плащат повече данъци", каза Лъчезар Братоев, шеф на "LZ Яхтинг". Сега е моментът да се направи удар с изгодна покупка, тъй като яхтите се продават с добри отстъпки и бонуси под формата на оборудване.

Заради кризата производството е намалено значително и следващото лято предлагането ще е много ограничено и не на толкова добри цени. Сред изгодните предложения на изложението е "Ферети 510" (1,37 млн. евро без ДДС) - най-добрата яхта в света между 50 и 60 фута. За такава обикновено се чака две години и се плаща по-висока цена. Има три палуби, три двойни кабини и две бани, салон с капитански мостик, кокпит, кухня и матраци за слънчеви бани и тераса над морето с втори капитански мостик, барбекю, хладилник, бар, маса за хранене.

Как се купува лодка

Яхтата е скъпа покупка и трябва да се мине през няколко важни етапа, за да не се изсипват напразно парите в морето.

1 Избор на тип лодка - моторна или ветроходна.Моторните са по-лесни за управление и експлоатация и по-комфортни, но пък вятърът е безплатен.

Например 13-метровата словенска ветроходна яхта "Елан 434 Импрешън" от изложението в Св. Влас може да извърши околосветско плаване, докато преходът на една моторна лодка със същата дължина е не повече от 300-400 морски мили и трябва да се спира за зареждане с гориво.

2 Избор на размер, конфигурация и производител.За да разбере човек каква лодка отговаря най-добре на неговите нужди и начин на живот, се вземат различни модели под наем (чартиране).

"Венид-Яхт" например предлага широк спектър моторни и ветроходни лодки (плюс екипаж) за различен период от време. Който иска по-голяма яхта, трябва да помисли и за екипажа, който ще работи на нея.

3 Избор на място за съхранение и сервиз.Чисто нова лодка може да се съсипе за един ден, а може и на 15 години да изглежда като току-що излязла от завода. Поддръжката и сервизното обслужване са изключително важни и за запазването на стойността, затова е добре да се купуват модели, които могат да бъдат ремонтирани от оторизирани механици в България. В противен случай се налага да се чака производителят да командирова свои техници. Годишните разходи за лодката (включително яхтеното място) са от 10 до 30% от нейната цена.

4 Осъществяване на покупката.Почти всички яхти се купуват на лизинг.

Изискваната първоначална вноска обикновено е 20% с разсрочване на плащанията до 5 години. Купувачът подготвя документите си за лизинговото дружество, сред които са декларации за отчетни периоди, баланси, дейност на фирмите му, тоест парите са "на светло". Лизинговото дружество решава дали да иска допълнително обезпечение и дали ще одобри сделката.

При "зелена светлина" купувачът плаща 20-те процента плюс таксите за лизинга и евентуално едногодишна застраховка.

Дружеството купува яхтата (ако е налична, ако не - се поръчва) от вносителя и на следващия ден клиентът може да излиза с новата си лодка на разходка.

Източник: в-к Труд