Най-големият пазар на компютри през 2008 г. се очертава този на преносимите машини, твърди агенцията за информация, проучвания и анализи CBN, цитирани от в. "Монитор".

Прогнозите са, че доставките на маркови ноутбуци у нас ще надхвърлят сумата от 200 млн. лв. Една от вероятните причини, според специалисти от бранша, се дължи и на въведената потребителска такса, свързана с бъдещото рециклиране на употребената бяла и черна техника. Тази такса се формира на база теглото на продукта. И най-тежкият лаптоп е по-лек от настолна машина. От друга страна разширяващите се възможности за използване на компютрите на публично място и мобилния интернет превръщат преносимите компютри в необходимост за бизнеса.

Втори по големина пазарен сегмент се очертава пазарът на монитори.
Прогнозата на CBN е, че през 2008 доставките на монитори в България ще надхвърлят 100 млн.лв. Според анализаторите логиката на пазара сочи, че ръстът на ИТ доставките в евро през 2008 следва да е по-голям от този през 2007 и отново да достигне двуцифрен резултат.

В същото време обаче, според направено вече обобщение от страна на европейски наблюдатели, най-бавен ръст на пазара на персонални компютри в Централна и Източна Европа за миналата година се отчита в България и Румъния - съответно едва 3.5% и 5.9% на годишна база.

Общо пазарът в региона е нараснал с близо 23% като обем и почти 25% като стойност до 16 млн. компютри на стойност над 14 млрд. долара.

Делът на домакинствата у нас, които са посочили, че притежават персонален компютър, в т. ч. и преносим е 22.6% към края на 2006 г., сочат обобщените данни на Националния статистически институт (НСИ). Делът на лицата, които никога не са имали възможност да работят с компютър, е 63.3%, а само 17% от всички домакинства са посочили, че имат постоянен достъп до интернет, но само година преди това този брой е бил едва 9.5%.

Почти двукратен е ръстът на хората, които са закупили онлайн стоки или услуги през 2006 г. сравнено с предходната - 10% от българите са направили това поне веднъж, а само 3% редовно пазаруват през мрежата. Този индикатор обаче не се отнася пряко към готовността на потребителите да пазаруват онлайн, а по-скоро с проблеми за осъществяването на този тип търговия в България. В продължение на цяла година асоциацията на интернет търговците бранеше правата си и в резултат от направените промени, се очаква поне 10% ръст и на тази търговия.

В България все още цените на новата техника е около 35-70% по-скъпа от тази в САЩ. Затова нараства броят на българите, които пазаруват онлайн от САЩ и по свои канали си доставят техниката у нас, коментираха запознати с практиката експерти.

Според европейски анализатори, ударното въвеждане на високоскоростен интернет ще помогне на икономиката ни. Ръстът от 20%, отчетен в тази сфера през 2006 г., все още ни държи на дъното на европейските класации, касаещи достъпа на населението до интернет, твърди порталът “Еурактив”.

Според последния доклад на Еврокомисията в България навлизането на информационното общество е все още на прекалено ранен стадий. Страната ни е на предпоследно място по разпространение на интернет в ЕС. Не само българските домакинства, но и фирмите не използвали пълноценно възможностите на глобалната мрежа, твърди “Еурактив”.