Джипове се регистрират като товарни автомобили, за да се точи ДДС от хазната, показват ревизии на данъчните. Един автомобил се води товарен, ако има 1+1 места или 6+1 фабрично монтирани седалки.

Често обаче джипове само на хартия се водят с такива характеристики. Например фирма купила директно от Германия дизелово BMW, модел FG 01 - Х6 х Drive 35d с 3+1 места.

В КАТ то е регистрирано като товарно. Данъчните обаче взели номера на рамата на автомобила и поискали информация за него от представителството на BMW в България. Оказало се, че автомобилът BMW Х6 е е излязъл от производство с четири места, категория М1G - лек. Така данъчните отказали да върнат ДДС-то.

При друг случай фирма теглила ДДС за лизингови вноски за товарен автомобил Mitsubishi Pajero.

При проверка на МВР е установено, че автомобилът е лек и само формално е регистриран като товарен, за да се точи ДДС в големи размери. За доказателство бил използван фактът, че автомобилът е преминал границата, като в него са пътували трима души, което е невъзможно, ако е товарен с монтирана преграда и 1+1 места.

В трети случай от практиката на НАП се иска връщане на ДДС за автомобил Toyota, Land Cruiser, 3.0 TD с 6+1 места, купен на лизинг.

Автомобилът отговаря на дефиницията за товарен. Но данъчните установили, че той не се ползва от фирмата - няма осчетоводени разходи за гориво и смазочни материали, няма пътни листове. Това доказва, че автомобилът се използва за лични нужди на шефа на фирмата и отказват връщане на ДДС.

Класически пример за опит за източване на ДДС е за лек автомобил, който е регистриран като товарен.

Но при проверка данъчните виждат, че той е със задни седалки с колани (4+1 места), липсва товарно пространство, отделено от шофьора, стъклата на автомобила не са защитени с твърда преграда. Всичко това е основание да откажат връщане на ДДС.

Източник: в. Стандарт