Над 11 млн. евро европейски субсидии ще могат да получат производители на вино за реклама на продуктите си в страни извън Европейския съюз. Това е записано в Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2008-2014 г. Парите ще отидат за изработване на електронни рекламни и печатни материали, разпространението им, организиране на международни дегустации и участия в международни панаири.

За усвояването на средства от ЕС всяка година страната ни изготвя Национална програма, която трябва да бъде одобрена от Европейската комисия. Документът за тази и следващата година вече е изпратен и очакваме скоро да бъде одобрен от Брюксел. Това заяви вчера Ангел Кинанов, заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”.

Над 80% от произведеното у нас вино се продава на външния пазар, като в момента основно се изнася за Русия.

Българските производители могат да кандидатстват за общо 112 млн. евро до 2014 г., за да подпомогнат стопанствата си. Проектите, освен за реклама, могат да бъдат и за изкореняване на старите лозови масиви и засаждането на нови, обясниха експерти. Европомощите могат да покрият до 75% от направените инвестиции на стопаните. За да кандидатстват за субсидии, производителите трябва да имат поне един декар лозе.

Винопроизводителите могат да получат и средства, с които да застраховат масивите си срещу градушка, буря, пожар или проливен дъжд. Предвидените от ЕС помощи до 2014 г. са над 22 млн. евро. Минималната застрахователна премия, която трябва да направят стопаните, е 250 лв. на декар. В последните години все повече производители се интересуват от подобни застраховки, коментираха специалисти.

Източник: в. Новинар