Родният бизнес дава най-малко за обучение в ЕС

321
Родният бизнес дава най-малко за обучение в ЕС

България е на предпоследно място в ЕС по дял на фирмите, които предлагат продължаващо обучение на служителите си, показва анализ на консултантска компания "Заедно", базиран на данни от НСИ и Евростат.

Докато у нас предприятията, осигуряващи обучения за персонала, са 29%, в ЕС средният процент е 60%, в Англия - 90%, а в Германия – 69%, пише в днешния брой на вестник „Сега“. На опашката сме и по дял на заетите, които участват в каквато и да е форма на обучение - в Швеция техният брой е 46% от всички заети, в Дания - 35%, в Германия - 33%, а у нас - едва 15%. След нас е само Гърция. Делът на разходите за обучение от общите разходи за заплати пък у нас е 1.1% при средно в ЕС 1.6%.

Особено ниски възможности има за обучение в средните и по-малките предприятия, показва още анализът. За разлика от ЕС, където в предприятия с до 50 служители през обучение минават средно 21% от кадрите, у нас в подобни фирми се обучават едва 6% от служителите.

Близо 80% от българските фирми не са разработили годишен бюджет, включващ осигуряване на обучение на персонала, което показва, че като цяло бизнесът у нас не планира да дава пари за това, посочи Драгомира Шулева, управител на "Заедно". По думите й основните причини за това са липсата на време и на разбиране, че инвестицията в обучение и квалификация неизбежно гарантира по-висок резултат за фирмата.

"Тревожното е, че от 1999 г. до 2005 г. делът на фирмите, които обучават служителите, при вас се е повишил едва с 1%, докато в Румъния той е нараснал почти четворно - от 11% на 40%", съобщи Кристиян Гайзелман, специалист по въпросите на ученето през целия живот. По негови данни само 35% от българските работодатели не инвестират в обучение на персонала, защото това им се струва скъпо. Останалите смятат, че служителите им са достатъчно компетентни или пък просто наемат вече обучени кадри с нужните умения. "Това може и да минимизира разходите в краткосрочен план, но в дългосрочен не е печелившо", смята той.

Според Шулева българският бизнес засега предпочита да пазарува наготово и да говори за липсата на кадри, но не и за това, че те не се развиват. По думите й обаче много скоро развитието на персонала ще стане основно за фирмите, каквото значение в момента се отдава на маркетинга. Най-много работодатели с желание да обучат служителите си по думите й има в банковия, фармацевтичния и туристическия сектор. Все повече се увеличава интересът и при производствения сектор и високите технологии.

В обществения сектор най-разпространено е обучението чрез посещение на конференции и работни срещи (83%), а в частния - чрез обучения на място (70.8%). 17% от проведените обучения у нас са били под формата на курсове, а 25% - други мероприятия. Във всички останали страни от ЕС преобладават външно организираните курсове, тоест тези извън работното място.

Снимка: БГНЕС

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg