Руският държавен мастодонт ОАО “Российские железние дороги” (РЖД) - компанията с най-много жп линии в света, иска да купи “БДЖ - Товарни превози” в комплект с гръцкия жп превозвач. Това научи “Труд” от източници от бранша.

Според тях руснаците вече са декларирали интерес на най-високо правителствено ниво. Точно на заявката от Москва се дължал оптимизмът на ръководството на БДЖ и на транспортния министър Ивайло Московски за сериозни приходи от приватизацията на почти фалиралия жп превозвач.

Собствеността върху фирма за превози в България би била от особен интерес за всеки, който сложи ръка върху жп товарите на порт Солун - една от основните европейски дестинации за китайското карго.

А в гръцките медии именно РЖД се сочи като най-вероятния купувач на местния държавен жп превозвач, който е сложен на тезгяха като част от пакета реформи за икономическа стабилизация на страната. Другите двама кандидати за железопътния превозвач в южната съседка са румънската “Груп Феровиар Ромън” (собственик на Българска железопътна компания) и френската SNCF.

Шефът на руската мегакомпания Владимир Якунин потвърди пред “Ройтерс”, че вече са водени разговори с гръцката страна. Според него участието на РЖД в сделката ще зависи изцяло от това какви са условията при приватизационната процедура.

Вторият мощен стратегически инвеститор за БДЖ са турските държавни железници. Въпреки че все още не е либерализирала жп пазара си, Анкара инвестира огромни средства за високоскоростна жп инфраструктура. Догодина ще е готов жп тунелът под Босфора, което се очаква да даде силен тласък на товарния трафик между Европа и Близкия изток.

Приватизационната процедура за “БДЖ - Товарни превози” се очаква да стартира през май т. г. Предприятието в момента превозва над 10 млн. тона стоки годишно, но е на загуба с над 10 млн. лева. Вагоните и локомотивите му са стари и изпочупени, а дълговете са на стойност 104 млн. лева. Въпреки това от ръководството на БДЖ очакват да получат 200 млн. лева от продажбата на товарните превози.