Изключително семпли самолети без каквито и да е екстри ще обслужват държавните мъже.

Днес правителственият авиоотряд ще получи две машини "Еърбъс А319", които доскоро са обслужвали суперевтината авиокомпания "Еър Берлин". Единственото преустройство в тях са 16 нови по-широки седалки. Екстри в аеропланите няма, ВИП салонът ще е отделен само със завеса.

Най-накрая правителственият Авиоотряд 28 вече има нови и модерни самолети, а не само "куцото" "Ту-154", което провали визита на президента Георги Първанов в Мексико миналата година.

На официална церемония на столичната аерогара днес едногодишните "Еърбъс А319" ще бъдат предадени на Министерството на транспорта, което управлява полетите на властта.

Въпреки че ще носят представителните знаци - герб, знаме и надписа "Република България", возилата са съвсем семпли и изобщо не се различават от тези за редовни самолетни линии. Дори между местата за ВИП пътниците и останалите лица на борда липсва преграда.

Няма абсолютно никакви екстри. Само е намален броят на седалките, за да има повече пространство, обясниха от Авиоотряда. Първите 4 реда до пилотската кабина са разредени - вместо по 6 места на ред са по 4, но по-широки.

Всяка от новите седалки е на цена от около 12 000 долара, но преоборудването и пребоядисването на самолетите е изцяло за сметка на авиокомпанията "Би Ейч Ер", която продаде самолетите на лизинг на Министерството на транспорта.

До края на месеца се очаква да пристигнат всички необходими авиодокументи на двата "Еърбъс"-а от фирмата производител. Дотогава ще приключи и обучението на екипажите, които ще ги обслужват.

Заради пристигането на новите самолети и окончателното приземяване на стария "Ту-154" в правителствения Авиоотряд 28 са назначени нови пилоти. Двама от тях са пристигнали от "Астана еър", а друг - от албанските линии. Всички са българи. Общо 7 души са напуснали авиопревозвача на властта през последната година. Сред тях е и бившият шеф на отряда Ангел Узунов. Сега на неговото място е пилотът Цвятко Луканов, който управляваше стария "Ту-154" по време на аварията с президента на борда над Азорските острови.

Харчат наполовина в сравнение с "Ту"

Новите самолети на правителствения авиоотряд са значително по-икономични от стария "Ту-154", обясниха специалисти. Докато съветската машина харчи средно над 5 тона гориво за час във въздуха, при новите "Еърбъс" разходът е само 2,5 тона.

Максималната височина при полет е 12 130 метра, а пределното количество гориво - 19 000 килограма. Пътниците на борда могат да бъдат най-много 88. "Еърбъс"-ите на властта прелитат максимално разстояние 6000 км с едно презареждане, или 7 часа.

С новите машини ще могат да се извършват презокеански полети, но в началото те трябва да са по маршрути, при които има летища на разстояние до 60 минути полет.

Това означава, че ако самолетите летят до САЩ, те ще трябва да летят над Исландия, остров Гренландия и Канада, преди да стигнат до крайната дестинация.

126 млн. долара излиза лизингът на машините

Точно 126 млн. долара ще струват двата "Еърбъс-319" на българската държава. Това е цената на аеропланите плюс лихвите за 5-годишния лизинг. Първоначалната вноска на българската държава е по 3 млн. долара за всяка от машините.

Отделно схемата по договора предвижда издължаването да стане на 60 равни месечни вноски по 1 млн. долара за всеки от аеропланите.

"Интересите на държавата са максимално защитени. В договора има изрична опция, че ако тя е в състояние, може да плати самолетите накуп и да не плаща лихви", обясни пред "Труд" Румен Христов, главен секретар на Министерството на транспорта. Според него по този начин хазната би спестила поне 20 млн. долара лихви. "Всичко зависи от това как следващият кабинет ще реши да харчи излишъка от бюджета", добави той.

От гаранта по сделката "Дойче банк" потвърдиха за клаузата. Според финансовата институция държавата във всеки един момент може да изплати самолетите или едностранно да прекрати договора.

Двете нови машини са возили пътници в продължение на не повече от година и три месеца. Те са обслужвали клиенти на нискотарифната германска авиокомпания "Ер Берлин", чиито цени започват от 15-20 евро за билет.

Властта иска и хеликоптер

След като пристигнаха двата "Еърбъс"-а, управляващите трябва да помислят и за закупуването на втори хеликоптер, каза генералният директор на авиоотряда Цвятко Луканов. Според него трябва да се избере машина, която да превозва 10-12 пътника и да "може да каца на гола поляна".

След трагедията, при която загинаха 17 души край Ямбол, лъснала необходимостта от заместник на сегашния МИ-8.

Тогава президентът Георги Първанов използва вертолета, за да стигне до мястото на инцидента. Затова министърът по бедствията Емел Етем трябваше да остане в София, разкри Луканов.

Суперлукс в "Еърбъс 380", но Париж не празнува

Париж посрещна без фанфари първия полет на гиганта "Еърбъс А380" вчера. Заради изчезналия самолет с 228 пътници на "Ер Франс" над Атлантика бяха отменени всички тържества по пристигането на новото технологично чудо.

Източник: в. Труд