„Мъжът ми се опитва да крие данъци и декларира пред вас, че има много ниски доходи, а в същото време издържа любовница". Това е само едно от близо 2 милиона обаждания, които данъчните са получили в своя Информационен център за последните 5 години.

На горещите телефони на Националната агенция по приходите всеки ден отговарят 30 души. Те дават съвети за данъчни процедури, събират сигнали за фискални нарушения и злоупотреби и дори напомнят на некоректни длъжници, че имат да плащат налози на хазната. Шефът на кол центъра Николай Мишовски обяснява, че най-колоритни са жалбите и сигналите които служителите му получават.

Доста често пред данъчните се топят семейни двойки, които се опитват да прецакат неверен съпруг или дори да се преборят за по-голяма издръжка за дете в съда. Имало дори случай, в които жената настояла служителите на НАП да проверят мъжа й, тъй като освен семейството си, той издържал и по-млада любовница.

В същото време обаче декларирал пред държавата, че получава много ниски доходи и се осигурявал на малко над минималната работна заплата.

Подобни сигнали обаче, макар и забавни, често водят до сериозни разкрития на финансови далавери, обясниха служителите на НАП.

Когато законната съпруга се почувства ощетена, тя е склонна да даде на данъчните подробна информация за семейните приходи и разходи

Освен това често двойки, които се развеждат, подават сигнал срещу другия съпруг, защото се надяват приходната агенция да докаже реалния му доход. По този начин гражданският съд пък може да отсъди и по-висока издръжка за дете.

Преди време в приходната агенция се обадил и възмутен мъж, който обяснил, че съседът му притежава солидно имущество. Според него комшията му снимал гей порно във Франция и не си плащал данъците върху солидните суми, които получавал зад граница.

При проверка на данъчните станало ясно, че мъжът наистина снима секс филми в Париж и дори притежавал финансови документи за изкараните суми.

Оказало се обаче, че нашенецът декларирал, че ще плаща данъците си у нас, но забравил да го направи. По-късно историята на филмовата звезда отново стигнала до служителите в кол центъра. Макар че данъчните му

написали акт за неплатените налози той отново „пропуснал да се издължи" на хазната и операторите му звъняли няколко пъти, за да му напомнят това негово задължение.

„Не си мислете, че в кол центъра на НАП постъпват само подобни забавни жалби.

Доста често там идват много сериозни сигнали, които по-късно водят до големи ревизии, завършващи с актове за големи суми", обясняват още данъчните. При тях са постъпвали данни за много тузарски къщи, които се водят на името на фирма, или за укриване на обороти в заведения и търговски обекти.

Системата на кол центъра не допуска подаването на анонимен сигнал и така се ограничава възможността хората да се опитват да топят познати, без да имат основателни доказателства. В същото време от агенцията обясниха, че самоличността на подателя на информацията се пази в строга тайна и няма как да стигне до ушите на проверяваното лице.

Приемат се по десет сигнала на ден срещу хазяи

Десетина сигнала на ден постъпват в Информационния център на НАП срещу хазяи, които отдават жилищата си под наем. В жалбите на наемателите се съобщава за укриване на доходи и неплащане на данъци от собствениците на наетите апартаменти и имоти.

Данъчните обясниха, че най-често като доказателство за твърденията си наемателите представят копия от договорите за наем и квитанциите, с които са заплащали месечно определени суми. Според две трети от жалбоподателите техните хазаи укриват доходите си и не плащат данъци върху тях.

Източник: в-к „Монитор"