Сделките в държавата може да се окажат блокирани. Заради липса на пари има опасност да спрат двата публични регистъра - търговският и имотният.

Агенцията по вписвания е с орязан бюджет и не плаща повече от 6 месеца на фирмите, които поддържат регистрите. Борчовете към тях са за над 2 млн. лв. Опитите на частниците да получат парите си засега са напразни. Ако обаче договорите се прекратят, регистрите ще спрат. Така нито една фирма не може нито да се пререгистрира, нито да впише в регистъра каквото и да било обстоятелство - промяна на адрес, седалище, акционерна структура. Подобно е положението и при сделките с имоти и земя - без вписване те не могат да се узаконят. Така продажбата дори и на една гарсониера става мисия невъзможна.

Заради орязан бюджет Агенцията по вписвания работи с последни сили. Затова се бавят узаконяванията на имотни сделки, които по закон трябва да стават за 14 дни. "Обясниха ни, че документите ни не излизат заради претовареност на служителите, затова чакахме повече от 20 дни", оплакаха се граждани.

Една от причините за забавянето е, че консорциумът от фирми, нает да извършва сканирането на хартиените документи, е бил помолен от ръководството на агенцията да прекрати временно услугите си поради невъзможност да им се платят дължимите около 1 млн. лв.. Това принудило длъжностните лица по вписванията сами да сканират фирмените отчети, което става доста по-бавно.

Около 1 млн. лв. са неразплатените задължения за поддържане на системата и към 200 хил. лв. се дължат и на дружеството, което поддържа хардуера.

Още през февруари в Агенцията по вписвания е постъпило писмо от фирмата, която поддържа регистрите, с предупреждение, че ще прекрати услугите си. Едва в понеделник от АВ изпратили писмо с предложение плащанията да се разсрочат, но без начислените неустойки и лихви за забавянето и с искане да намали цените за услугите, разказаха от фирмата.

Липсата на пари демотивира и служителите на Агенцията, твърдят хора от кухнята. Основната заплата на едно длъжностно лице - юрист с опит, е 500 лв. Допреди година те са получавали и бонуси за допълнителна работа. Така са си докарвали в пъти по-голям доход, но и са обработвали повече документи. Сега, заради съкращенията на разходите, бонусите са отрязани. Служителите получават твърда заплата независимо от броя документи, които обработват. Като "екстра" вече и сканират хартиените документи, които се качват в регистъра.

Източник: в. Стандарт