Валентин Златев, генерален директор на "Лукойл България", ще обсъжда днес с ръководството на руската компания майка в Москва молбата на Бойко Борисов за 1-месечен мораториум върху поскъпването на бензина и дизела.

За своя апел към "Лукойл" българският премиер съобщи преди ден. Бойко Борисов каза, че очаква отговора във вторник на среща за цените на горивата в Министерския съвет.

Обсъждането ще се отложи с един или два дни, тъй като г-н Валентин Златев трябва да проведе консултации с ръководството на "Лукойл" в Москва, казаха източници от Министерския съвет.

Руският нефтен гигант е публична компания. Затова решението за евентуален мораториум върху цените на горивата от българската рафинерия трябва да бъде съобразено с интересите на акционерите, поясниха източниците.

Цените могат да паднат с 10-15 ст./л, каза финансовият министър Симеон Дянков на среща с ръководството на КНСБ. Това ще стане, ако се приложат някои идеи на превозвачите, обсъждани с експерти на финансовото министерство. Единият вариант е да се премахне биокомпонентата от дизела. Това ще намали цената с 6-7 ст./л. Още от 4 до 6 ст. могат да се свалят при добро преразпределение на количествата в държавния резерв. Има разчет и за намаляване на акциза върху биогоривата.

По повод идеята за едномесечен мораториум върху цената на горивата Дянков каза, че я приветства. Той обаче уточни, че тази инициатива не идва от правителството, а е на една от големите компании.

Ако фирмите, които действат на пазара, решат да замразят цените на горивата за месец-два или повече, това ще помогне за планирането и на бизнеса, и на домакинствата, каза Дянков. Той посочи, че именно тази идея е съобщена от министър-председателя Бойко Борисов. Такава стъпка ще е полезна в ситуация, в която цените на горивата се променят на световните пазари заради случващото се в Либия, коментира Дянков.

Проблемът с високата цена на дизела ще се задълбочава, прогнозират експерти. Причината е в ръста на потреблението, за който преработвателите в европейски мащаб не са подготвени. Всички рафинерии отчитат излишък на бензини и недостиг на дизел.

Шофьорите сега плащат и цената на намаленото потребление в условията на криза. Бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим" е проектирана да преработва 9 млн. тона суров петрол годишно. Инсталациите постигат приемлива ефективност и при намаление до 7.5 млн. тона.

През кризисната за икономиката 2010 г. обаче преработката на суров петрол в "Лукойл Нефтохим Бургас" е спаднала до 5 млн. тона. Очаква се това равнище да се запази и тази година. Така постоянните разходи пак ще се разпределят върху значително по-малък обем готова продукция.

Нов протест срещу скъпите горива у нас ще се проведе на 27 март.