Схема "пести" ДДС при покупка на нов автомобил

1404
Схема

Схема на ръба на закона, която пести ДДС при покупка на нова кола, все по-масово се прилага в България. Проблемът е известен на държавните органи, но сериозни мерки срещу това не се вземат.

Много от големите вносители на нови автомобили предлагат на фирмените си клиенти да преустроят возилото, за да може впоследствие купувачът да си възстанови платения при покупката ДДС. По закон само за някои фирмени автомобили не се плаща ДДС - коли с две седалки от типа "1+1", известни като "баничарки", или със седем или повече седалки от типа "6+1". Идеята е, че само такива возила биха могли да превозват стока или пътници като вид търговска дейност.

Таксата за преустройване на автомобили, т. е. махане на задните седалки или добавяне на нови, е около 700 лв. Като лекотоварни се прекрояват дори и най-малокалибрени коли - например моделът "Пиканто" на "КИА Моторс" се трансформира във формат "1+1" срещу 715 лв. Тойотите "Ярис", "Аурис", "Айго" също стават подходящи за возене на стоки срещу сумата от 600-700 лв., обясниха от фирмата вносител. Преоборудването на "Опел Корса" излиза 705 лв., обясниха от "София ауто".

Тази дейност на вносителите е напълно законна. След трансформацията автомобилът се регистрира в КАТ на името на фирма, чиято дейност е свързана с транспортиране, и след проверка от НАП дружеството получава данъчния кредит. Така, ако автомобилът струва 60 000 лв., срещу 700 лв. купувачът си спестява 12 000 лв. от ДДС.

Според продавачите е почти невъзможно да стане злоупотреба от страна на физическо лице, което просто иска да си купи ново возило без ДДС. Причината е, че то трябва да намери транспортна фирма, на която да го регистрира, и да се снабди с няколко фактури, защото се изисква автомобилът да е извършвал облагаеми доставки.

Родната практика обаче е по-богата. Тя показва, че схемата за пестене на данъка без нормативно основание все пак работи. Някои фирми предлагат и обратната услуга - връщане на свалените седалки на автомобила, след като мине регистрацията в КАТ - "по желание и на отговорност" на клиента. Услугата струва 50 лв. Това вече е напълно незаконно. Ако КАТ спре подобен автомобил и установи, че форматът му не отговаря на регистрацията, следва санкция. Депутатът Румен Ангелов от БНС наскоро сигнализира за случаи на поршета и БМВ-та за стотици хиляди евро, които се регистрират като "баничарки", именно за да се икономиса ДДС.

"Става въпрос за колосална измама и всички го знаят", коментира Ангелов. Той внесе промени в Закона за ДДС, с които предлага налогът да се възстановява за всички автомобили, купени от фирми. Според него по този начин в хазната ще влязат допълнително 150 млн. лв. Бюджетната комисия обаче отхвърли идеята му.

"Не мисля, че съществува проблем с преустройствата на автомобили. Тази практика е напълно законна, съществува навсякъде по света и има ясен ред, по който това става", коментира председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България - Стоян Желев, който е и шеф на "София Франс Ауто".

Той допълни, че преустройствата се правят по искане на клиентите и ако някой трябва да бъде контролиран и санкциониран, то това не е продавачът, а купувачът. Според него не повече от 3-4% от продадените нови леки автомобили се преустройват. Желев смята, че проблем има в "данъчната дискриминация" на лекия автомобил, от която страдат фирмите, защото не всички могат да си купят лека кола без ДДС за своята дейност. Желев смята, че трябва да се възприеме европейската практика - право на данъчен кредит да се предоставя, ако автомобилът се ползва служебно, дори и да е "4+1". "Естествено че ако той е луксозен кабриолет и се ползва от приятелката на шефа, то заплатеният ДДС следва да не се възстановява", смята Желев.

Миналата седмица вносителите отчетоха, че за първите 7 месеца на тази година българинът е купил 35 495 нови коли, т. е. с 20% повече в сравнение с м. г. Сред тях са 18 кадилака, 6 хамъра, 28 ягуара. Няма статистика колко от новите коли са регистрирани като "баничарки".

НАП коментира:

Не става въпрос за "спестяване на ДДС", а за ползване на право на данъчен кредит. Законът дава възможност при закупуването на леки автомобили, които се използват за извършването на облагаеми доставки, да се ползва данъчен кредит. Когато дружество поиска да ползва правото си на данъчен кредит, органите по приходите проверяват дали въпросната кола отговаря на условията и наистина ли се използва за извършване на облагаеми сделки, и съответно разрешават или отказват ползването на данъчен кредит. Към всеки случай се подхожда индивидуално.

Източник: в. "Сега"

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg