Отсечката от Долна Диканя до Дупница (лот 1) на магистрала „Струма" може да се окаже най-евтината магистрала в България. Това стана ясно при отварянето на ценовите оферти за избор на изпълнител в Агенция „Пътна инфраструктура".

Според най-ниското ценово предложение 16.7-километровата отсечка от магистралата може да бъде построена за 70.24 млн. лв. с ДДС. Това означава, че километър от участъка ще струва 4.2 млн. лв. (2.1 млн. евро)

Офертата е на консорциум между „Главболгарстрой", „Пътстрой 92" и италианската компания „Импреза". Така сдружението става най-вероятният победител в обществената поръчка. Тръжната комисия обаче ще е окончателно готова с резултатите до около месец и тогава ще бъде сключен договор с изпълнителя

За сравнение строителството на километър от отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала „Марица" ще струва около 5.2 млн. лв. с ДДС. Строителството на километър от „Тракия" пък излиза около 4.3 млн. лв. с ДДС.

Според регионалния министър Росен Плевнелиев предложената цена за строителството на отсечката от Долна Диканя до Дупница на магистрала „Струма" е реалистична. Този участък е най-лесен за изпълнение, коментира строителният министър. Той припомни, че става въпрос за напълно равна отсечка с един единствен пътен възел. „В такъв случай определяща е цената на инертните материали", каза министър Плевнелиев. Той обясни още, че „Главболгарстрой" разполага с кариери почти на трасето на магистралата и това снижава разходите.

При отваряне на ценовите оферти стана ясно още, че два консорциума са предложили ценови оферти, близки до най-ниската. Такъв е случаят с италианското сдружение между „Салваторе Матарезе" и „Клаудио Салини Гранди". Според тяхното предложение строителството на лот 1 от АМ „Струма" ще струва 71.98 млн. лв. с ДДС. Консорциум между португалската „Лена" и българските „ИСА-2000" и „Агромах" пък предлага ценова оферта от 71.95 млн. лв. с ДДС.

„С този търг са подминати няколко рекорди в пътностроителния сектор коментира регионалният министър Росен Плевнелиев. Освен ниската цена, в този търг са участвали най много кандидати, припомни той. Преди няколко седмици бяха отворени техническите оферти на 19 участника, сред които има 7 италиански фирми, 3 испански и още унгарски, немски и австрийски фирми.

При отваряне на ценовите оферти пък бяха разгледани предложенията на 17 кандидати, защото само двама са били отстранени. Това показва, че тръжната комисия си е свършила работата и е имало честно състезание, коментира министър Плевнелиев. Той обясни още, че малкият брой на отстранените участници показва, че фирмите вече познават процедурите и не допускат технически грешки в документацията.

Регионалният министър обясни още, че след провеждане на търговете за строителство на магистрали и рехабилитация на пътища по оперативните програми „Транспорт" и „Регионално развитие" са били спестени 640 млн. лв.. След провеждането на обществените поръчки по ОП „Транспорт" са били икономисани 450 млн. лв., а след тези по ОП „Регионално развитие" - 190 млн. лв..

Междувременно вчера стана ясно, че вероятно ще се стигне до оскъпяване на строителството на отсечката от Ямбол до Карнобат на магистрала „Тракия". Причината са неустойчиви почви, които усложняват строителството. Оскъпяването вероятно ще е до 15 млн. лв., те вероятно ще бъдат признати от Европейската комисия.

Източник: в. Монитор