Турци, руснаци и китайци може да се състезават в приватизацията на "БДЖ Товарни превози". Консорциум от турска или друга чуждестранна жп компания с малко български капитал е един от възможните кандидати за купувач на дружеството, каза Петър Бунев, председател на Железничарския синдикат към КНСБ, цитиран от в. Стандарт.

Турците може да гарантират голям товаропоток. 5 турски компании обявиха интереса си "БДЖ Товарни превози" да вози техни товари с блок влакове през България. БДЖ изрази готовност да поеме превозите, ако се осигурят вагони.

От китайците пък се очаква интерес, тъй като планират високоскоростна линия до Турция, каза Бунев. През 2014 г. ще бъде готова цялата жп магистрала Пловдив - Свиленград - турската граница, а оттам до Истанбул и през тунела под Босфора за азиатската част на Турция.

В бъдещата процедура за приватизация може да участва и кандидат от Русия, защото руснаците имат свободни пари и интерес към пазара в региона, каза Петър Бунев. Фериботният комплекс във Варна е част от капитала на "БДЖ Товарни превози", през който се осъществяват превозите с ферибота Варна - Кавказ. Един руски инвеститор може да предостави свои вагони на компанията. Той също може да участва в приватизацията с голям български спедитор, който работи с "БДЖ Товарни превози", каза Бунев.

500 млн. евро оборот е добро изискване към стратегическите кандидати за дружеството, каза още Петър Бунев. Нормално е държавата да има високи изисквания към купувача, категоричен е той. Румънската фирма БЖК (Българска железопътна компания") също поглежда към "БДЖ Товарни превози", но тя има малки обороти.

"Синдикатите настояваме за финансово стабилен купувач, който да запази дейността. Изискване за 50-100 млн. лв. инвестиции за вагони и локомотиви и гарантиране на дейността трябва да се заложи в пакета критерии на Агенцията по приватизация пред кандидатите", смята още Бунев.