Изграждането на скоростна жп линия между Истанбул и Русе предлагат от Българския форум за транспортна инфраструктура.

Според неговия зам.-председател Петър Диков по този начин ще се развие източно-балканският транспортен коридор, който е много важен за бързия превоз на пътници и товари от Северна Европа и Близкия изток. По думите му турците от доста време предлагали изграждането на жп връзка между Одрин и Елхово.

Скоростен влак ще може да се движи след модернизацията на трасето между Карнобат и Русе. Този маршрут е най-удачен за прокарване на линия, позволяваща висока скорост на движение на влаковете.

„През Искърското дефиле и между Трявна и Дъбово теренът не го позволява”, смята Диков, цитиран от вестник "Монитор". Той поясни още, че има идея за прокарване на модерна жп линия Мездра-Ботевград-София, заобикаляща долината на река Искър, но тя излизала доста скъпо, над 1.5 млрд. лв.

От Българския форум за транспортна инфраструктура преди време лансираха и идеята за изместване на трасето на АМ ”Хемус” на север. Целта е тя да е по-близо до Русе и така да стане част от нова схема, която да поеме трафика от Северна Европа към Турция и Близкия изток.

По този начин и АМ „Черно море“ ще стане рентабилен проект, в който ще може да се привлекат инвестиции, смятат от неправителствената организация.

Според Петър Диков в момента се работи по схеми отпреди 30 години. Той предлага още да се промени и трасето на коридор №9, преминаващ през Русе към беломорското пристанище Александруполис.

Идеята му е трафикът да се насочи към големите гръцки портове Солун, Пирея и Игуменица. По този начин ще се осъществява връзка с 3 столици в ЕС и 4 големи пристанища - едно речно и 3 морски, смята той.

Междувременно стана известно, че Министерството на транспорта е обявило обществена поръчка за разработването на Интегрирана транспортна стратегия в периода до 2030 г. Възложителят пояснява, че България има нужда от ясна и последователна стратегия за развитие на транспортния сектор.

Тя ще бъде база за планиране на проекти, предвидени за изграждане с европейски или държавни средства, както и за финансиране от други международни финансиращи институции, публично-частни партньорства. За работата на консултанта е предвидено възнаграждение от 3 млн. лв. без ДДС.

От него ще се иска да подготви анализ на нуждите на сектор транспорт, включващ всички видове транспорт – автомобилен, железопътен, вътрешноводен, морски, въздушен и интермодален; да създаде електронна база данни; да изготви транспортен модел; да посочи проекти за реализиране и да обобщи работата в окончателен доклад.