Всеки, който между 2007 и 2009 г. си е внесъл от държава в ЕС мощен автомобил "втора ръка", ще може да поиска държавата да му възстанови част от платения акциз.

Съдът в Люксембург постанови, че България е нарушила Договора за функциониране на ЕС, като е събирала по-висок акциз за стари коли, отколкото за нови, и определи това като дискриминация в облагането.

По изчисления на правителството засегнатите са 17 800 граждани, а сумата, която трябва да им бъде възстановена - 120 млн. лв. Решението е по повод запитване на Върховния административен съд, сезиран от пловдивската митница по дело на Петър Калинчев.

През 2007 г. гражданинът си внесъл от Франция 9-годишно BMW 530D с навъртени 160 000 км и e бил заставен да плати 4900 лв. акциз. За нова кола от същата марка акцизът бил 2500 лв.

Законът обаче е в противоречие с два члена на Договора от Лисабон, които не позволяват различно облагане при овехтяване на стоките. "Става дума само за случаите, при които автомобилът е бил внесен у нас от държава - членка на ЕС, и не се отнася за коли, внесени например от Япония или от САЩ", уточни адвокат Михаил Екимджиев, който представлява Петър Калинчев по делото.

Гражданинът или автокъщата вносител ще може да си върне не целия платен акциз, а само разликата между реално платеното и сумата, която е трябвало да се внесе, ако автомобилът се облагаше като нов.

Между 1 януари 2007 г. и 31 декември 2009 г. мощните автомобили (с над 120 киловата, или 163 конски сили) се облагаха с различен акциз за "употребявани" и "нови" коли. За стари се смятаха изминалите над 6000 км или навършилите 6 месеца от първоначалната си регистрация.

Източник: в. Сега