Близо 1/5 от българите не пият вода от чешмата, защото е с много лошо качество. Това показват данните от национално проучване, направено по поръчка на екоминистерството и което е част от националната стратегия за водния сектор до 2035 г. Още почти 18 на сто от българите често консумират бутилирана вода, защото се съмняват в качеството на чешмяната, съобщава „24 часа“.

Над 36% са убедени, че доставяната до дома им вода е с лошо качество, показват още данните от проучването. Основните показатели, по които българите определят качеството на водата, са мътността и мирисът на течността.

Най-често проблеми с качеството на водата имат ВиК дружества, които обслужват между 100 000 и 250 хил. население и са общинска собственост. Това показва съпоставяне на броя на оплакващите се хора с данните какво дружество ги обслужва.

41.6% от клиентите на общински ВиК твърдят, че им се доставя вода с лошо качество, показват данните от анкетата. В София, където е единствената концесия на водно дружество, от качеството на водата се оплакват 36 на сто от битовите потребители.

Проучването обаче е открило и връзка между цената на водата и възприемането на качеството като лошо. Най-много недоволни има при ВиК, чиято цена е по-висока от 1.51 лв. на куб. м без ДДС.

52.1% от българите са съгласни да им се вдигне цената на водата, ако срещу това получават по-добро качество, показва още изследването. Вероятно прилагането на стратегията ще доведе до увеличение на цените, защото се предвижда въвеждането на еконадбавка в сметките и тарифи, които да покриват инвестициите на дружествата.

54.1 на сто от битовите потребители обаче очакват от държавата да направи система за подпомагане на най-бедните да си плащат сметките за вода, ако се вдигнат цените.