Възможно ли е товарите по света да бъдат превозвани не с камиони, влакове, кораби и самолети, а с космически ракети? Оказва се, че това не само е възможно, но вече има и компании, които се занимават с конкретни разработки в тази област, пише CNN.

В Съединените щати има няколко корпорации, които работят съвместно с военните в проучване на начини за осъществяване на тази идея. Сред тях са SpaceX на Илон Мъск, Blue Origin на Джеф Безос и Rocket Lab.

Две други стартиращи компании - базираната в Колорадо Sierra Space Corporation и подкрепяната от Ричард Брансън компания Virgin Orbit, също са подписали договори са армията.

Това е списъкът на най-активните играчи бързо развиващия се в комерсиален космически сектор. Изстрелването на сателити в орбита на все по-ниска цена вече започва да променя много индустрии, включително телекомуникациите и достъпа до интернет.

Но следващата голяма цел е още по-амбициозна. Вместо ракетите да оставят товара си в орбитата на Земята, новите разработки имат за цел да ги използват, за да доставят оръжия, товари и, може би, дори хора от едно място на земното кълбо на друго със скорости, които далеч надвишават тази на останалите видове транспорт.

Това е така, защото ракетите имат сериозно предимство в скоростта пред самолетите. Във високата атмосфера има много по-малко въздух и, съответно, въздушно съпротивление, което космическите апарати трябва да преодолеят. Компромисът обаче е, че ракетите обикновено са много по-скъпи от самолетите.

Китай ще търси двойници на Земята извън Слънчевата системаМисията ще има за цел да изследва планети в други части на Млечния път с цел да се открие такава, която е подобна на Земята


„Представете си, че пътувате от континенталната част на Съединените щати до всяка точка на тихоокеанския регион и измервате транзитното си време в минути. Представете си как САЩ предоставят помощ на съюзник, нуждаещ се от помощ при бедствия, или се борят с противник, планиращ провокативни действия срещу националните интереси на САЩ с ракетна скорост“, гласи съобщение на военното транспортно командване на САЩ.

Идеята е подобна на тази, използвана от най-големите армии в света от десетилетия - тази на междуконтиненталната балистична ракета. Но докато тези ракети са проектирани да се удрят в повърхността с хиперзвукова скорост, когато достигнат целта си, идеята на новите транспортни средства е полезният товар да може да се приземи леко.

Договорите попадат в програма, ръководена от Изследователската лаборатория на Военновъздушните сили на НАЩ, наречена Ракетен товар. Тя е една от четирите авагардни програми на Министерството на военновъздушните сили, обвързани с ускорено развитие на космическите летателни апарати.

Глобалната космическа икономика нараства с най-бързия си годишен темп от 2014 г. насам, достигайки рекордните 469 милиарда долара. Това показват данните от доклад на Space Foundation, публикуван по-рано тази година.

Общата продукция на световните правителства и корпорации в областта на космическите ракети, сателитите и други обритални апарати се увеличава с 9% на годишна база.

Съединените щати остават най-големия инвеститор с общ космически бюджет от 60 милиарда долара, който е почти четири пъти по-голям от този на следващата страна в класацията - Китай.

Освен това Индия и множество европейски страни са увеличили разходите за космически мисии и проучвания с 30% или повече през 2021 г.