По-рано тази година Службата за конкуренцията и пазарите на Обединеното кралство (CMA) обяви, че се консултира със специалисти относно евентуално разследване на доминиращата роля на Google и Apple на пазара на мобилни телефони. Сега регулаторът обяви, че е получил „широка подкрепа“ за своите планове в тази посока и започва „разследване на дуопола“ на двата технологични гиганта в облачните игри и мобилните браузъри.

„Много компании и уеб разработчици в Обединеното кралство ни казват, че се чувстват възпрепятствани от ограниченията, наложени от Apple и Google“, коментират от регулатора. „Планираме да проучим дали опасенията, които чухме, са основателни и ако е така, да идентифицираме стъпки за подобряване на възможностите за конкуренция и иновации в тези сектори“.

CMA отбелязва, че Apple и Google упражняват „задушаваща хватка“ върху пазара на операционни системи за мобилни устройства, магазините за приложения и браузърите. В свое изявление, от институцията посочват, че 97% от сърфирането в мрежата в Обединеното кралство през 2021 г. се е случило през браузърите на Apple и Google, „така че всякакви ограничения от страна на компаниите могат да окажат голямо влияние върху изживяването на потребителите“.

Герила маркетинг или нарушени права: Защо Банкси обвини Guess в кражба? Графити артистът публикува в Instagram снимка на магазина на Regent Street в Лондон и предложи на крадците да го посетят

Не на последно място, от CMA акцентират, че позицията им по казуса е изготвена на основата на разговори с различни доставчици на браузъри, уеб разработчици и услуги за облачни игри.

Това не е първият скорошен сблъсък на британските власти с големите технологични компании. Наскоро CMA принуди Meta да продаде Giphy, разследва Google по друго обвинение и разглежда отблизо придобиването на Activision Blizzard от страна на Microsoft.

Още проблеми за Apple

Но лошите новини за Apple не свършват дорук. Разработчици, цитирани от Engadget, твърдят, че едно от основните рекламни послания на компанията – фокусът върху неприкосновеността на личните данни – не отговаря съвсем на истината. Според тях анонимизираното използване на данни в някои от приложенията на Apple всъщност минава през инструмент, наречен Directory Services Identifier (DSID), който е свързан с Apple ID и данните на потребителя в iCloud.

Apple може потенциално да използва този DSID, за да определи вашите навици за сърфиране в App Store, твърдят разработчиците от Mysk.

Преди известно време, други изследователи разкриха, че iOS 14.6 изпраща големи обеми от данни за активността на приложенията към Apple, дори ако потребителят напълно ограничи тази възможност през настройките.