На фона на трудностите в търсенето на персонал по време на пандемията, фирмите в Сингапур все повече се обръщат към внедряването на роботи, които помагат при изпълнението на редица задачи - от проучване на строителни обекти до сканиране на библиотечни рафтове.

Градът-държава разчита в голяма степен на чуждестранните работници, но броят им е намалял с 235 700 между декември 2019 г. и септември 2021 г., според министерството на работната сила.

В същото време ограниченията, наложени заради COVID-19, са ускорили автоматизацията в работния процес на много компании, предава Ройтерс.

На една от строителните площадки в Сингапур четирикрак робот, наречен Spot, построен от американската компания Boston Dynamics, сканира участъци от кал и чакъл, за да провери напредъка на работата, като данните се изпращат обратно в контролната зала на строителната компания Gammon.

Генералният мениджър на Gammon Майкъл О'Конъл казва, че използването на Spot изисква само един служител, вместо двамата, които преди това вършели работата ръчно.

„Замяната на нуждата от работна ръка на място с автономни решения придобива истинска сила“, смята О'Конъл, който вярва, че недостигът на работна ръка в индустрията, влошен от пандемията, ще се задържи за дълъг период от време.

Междувременно, Националната библиотека на Сингапур представи два робота за сканиране на рафтове, които могат да "четат" етикетите на 100 000 книги на ден, или около 30% от целия инвентар на библотеката.

Лекторите на Шумът на парите 2022: Асен ЯгодинПредставители на топ банките у нас ще вземат участие на Шумът на парите 2022

„Така персоналът няма нужда да обработва всяка заявка ръчно, а това намалява значително рутинните и трудоемки аспекти“, твърди заместник-директорът на библиотеката Лий Йи Фуанг.

Сингапур има 605 инсталирани робота на 10 000 служители в производствената индустрия, което е вторият най-голям брой в световен мащаб след Южна Корея, където са 932 на 10 000, според доклад на Международната федерация по роботика от 2021 г.

Роботите се използват и за задачи, свързани с обслужване на клиенти, като повече от 30 метростанции вече разполагат с машини, които правят кафе за пътуващите.

Кийт Тан, главен изпълнителен директор на Crown Digital, която е създател на робота бариста, казва, че той помага за решаването на най-големия проблем на заведенията – намирането на персонал. Същевременно, автоматизацията създава други добре платени позиции, свързани с нейната поддръжка.

Въпреки това, някои хора все още копнеят за човешко взаимодействие.

„Винаги искаме да имаме някакъв вид човешко общуване“, коментира пред Ройтерс един от пътниците в метрото, докато отпива от напитката, приготвена от роботи.