Японският индустриален гигант Mitsubishi Heavy Industries Ltd. започна тестовете на пътнически самолет с 88 места, съобщава Bloomberg.

Mitsubishi Regional Jet, или MRJ, ще попадне в класа на т. нар. "регионални самолети", които са по-малки от тяснофюзелажните флагмани на големите авиационни компании, като Boeing 737 и Airbus A320. Обикновено те са максимален пробег до 3000 километра.

Тестовете на машината се провеждат край град Моузес Лейк в американския щат Вашингтон. MRJ ще бъде първият пътнически самолет японско производство от 60-те години на миналия век.

Mitsubishi Heavy Industries от много години доставя компоненти за Boeing, но сега ще се опита да излезе от сянката на своя клиент. През последните 10 години японската компания инвестира над 2 млрд. долара в разработката на собствения си летателен апарат.

След приключване на сертификацията, компанията ще осъществи и първите доставки за своя партньор в проекта - японската авиокомпания ANA Holdings.

Първоначалните планове на Mitsubishi предвиждаха тестовете да стартират още през 2012 г., но те на няколко пъти бяха отлагани заради различни проблеми в производството.

Сега се очаква машината да е готова за продажба през 2020 г., съобщи президентът на авиационното поделение на японския индустриален концерн Хисакацу Мицутани.

Много от конкурентите на Mitsubishi Heavy Industries предпочетоха да се разделят с производствата си на самолети с до 160 места, припомня Bloomberg. Boeing се готви да придобие 80% от производствените мощности на бразилската Embraer, а канадската Bomardier миналата година продаде проекта за самолета C Series на Airbus.

Според прогнозите на японската компания Japan Aircraft Development, пазарът на подобен тип самолети ще достигне 135 млрд. долара през следващите две десетилетия.

Нов удар за Boeing. Китай купува 300 самолета от Airbus Европейският авиопроизводител договори сделка за 35 млрд. долара с Китай

През октомври Mitsubishi Heavy Industries обявиха увеличение на капитала на авиационното си поделение със 170 млрд. йени (около 1.5 млрд. долара).

Японската компания обаче не е единственият азиатски производител, който смята, че може да се конкурира с големите авиокомпании и да произвежда по-евтини и по-ефективни летателни апарати. Китайската Commercial Aircraft Corp., известна като Comac, вече има действащ регионален самолет, който работи на китайския пазар.

Южнокорейската Korea Aerospace Industries Ltd. пък разработва самолет със 100 места, който ще бъде насочен основно към региона на Югоизточна Азия.

"Азиатският авиационен пазар вероятно ще продължи да расте с високи темпове през следващите няколко години, а търсенето на подобни самолети ще е силно. С разширяването на регионалните полети през последните няколко години се появиха много нови възможности за авиокомпаниите и производителите на самолети", смята анализаторът на Daishin Securities Лий Донг Юон.

Експертите, цитирани от Bloomberg, изтъкват, че ако Mitsubishi искат да бъдат конкурентоспособни, ще трябва да погледнат отвъд местния пазар.

Американските авиокомпании могат да се окажат сред важните клиенти за японския концерн, тъй като в момента те се опитват да "аутсорсват" по-кратките си дестинации на по-малки превозвачи, които работят с регионални самолети.