YouTube направи богати много хора. Някои влогъри натрупаха сериозна аудитория и влияние, което се отрази цветущо на банковите им сметки.

Тази епоха обаче изглежда е към своя край.

Причина за всичко това е новата политика на YouTube относно клиповете, съдържащи „неподходящо съдържание“. Алгоритъмът на платформата, собственост на Google, демонетаризира авторските клипове на всички влогъри с много по-голяма честота, понякога дори секунди, след като видеото е качено.

По този начин по време на тези клипове не се появяват реклами, респективно, те не носят никакви приходи на създателите си. В последно време редица влогъри говорят открито за този проблем, като според Bloomberg, тази нова политика на YouTube е намалила месечните приходи на някои създатели на съдържание с цели 80%.

YouTube предприе новата си политика за оценяване на съдържанието на качваните клипове след огромен скандал, разразил се през миналата година. Тогава се оказа, че рекламни послания на глобални марки се визуализират върху меко казано неподходящи клипове, като такива, посветени на „Ислямска държава“.

Рекламодателите посочиха, че ще спрат да рекламират чрез системата на YouTube, което провокира компанията да промени алгоритъма си, който следи за „неподходящо съдържание“ в качваните клипове.

Страничен ефект от този ход е нелогичното демонетаризиране на клипове, в които очевидно няма проява на агресия, призиви към омраза и прочее. Така от YouTube се застраховат, че рекламите на техните клиенти няма да се визуализират на клипове с неподходящо съдържание, което обаче води до ощетяването на влогъри, които с нищо не са нарушили политиката на платформата и като цяло добрия тон.

От YouTube посочиха в изявление в края на миналата година, че работят по въпроса, посочвайки, че „годината беше трудна за създателите (на съдържание)“.

Платформата за видеосподеляне може да се приема и като една от най-големите независими медии в света. Огромно количество хора от целия свят създават съдържание на най-различна тематика – от съвети за пазаруване до влогове за политика.

Влогърите получават приходите си от YouTube на база на кликовете върху рекламни послания, изскачащи по време на авторските им клипове. Така реално колкото повече хора са гледали даден клип, толкова по-добър е резултатът за YouTube, рекламодателя и самия влогър.

Настоящата ситуация на светкавично демонетаризиране обаче започва да обръща бизнес модела на авторите на съдържание.

„Ще трябва да променя целия си живот“, казва Джо Тайлър, който оперира YouTube канал за мотоциклети на име JoeGo101, пише fortune.com.

Приходите на Тайлър са паднали от 6000 долара до около 1000 долара месечно, което съвсем не е достатъчно. „Има много хора, които вече не могат да постват толкова много, тъй като са си намерили друга работа“, казва 37-годишният влогър.

Тепърва предстои да видим дали влогърите в Youtube рязко ще намалеят или просто ще измислят друг начин, за да монетаризират труда си, като широко прилаганото продуктово позициониране и др. Някои влогъри вече открито заговориха, че YouTube налага цензура, създавайки нова форма на политкоректно говорене.

Едно е сигурно - поне засега влогърите, които бяха свикнали да изкарват сериозни пари от клипове в YouTube, ще трябва да оптимизират разходите си с надеждата, че платформата ще коригира този проблем в най-скоро време.