В рамките на по-малко от два месеца, откакто Илон Мъск купи Twitter на 27 октомври и се обяви за едноличен ръководител на компанията, акциите на лидера на пазара на електрически превозни средства Tesla са спаднали с 28%, съобщава CNBC.

Само за този вторник компанията е изгубила 4% от цената на акциите си. Това накара най-големия акционер на дребно в компанията Лео Когуан, който е милиардер и основател на фирмата за ИТ услуги SHI International, да призове борда на компанията да "извърши шокова терапия за съживяване" чрез обратно изкупуване на акции.

За сравнение, през този период други големи производители на автомобили като Ford, GM и Volkswagen отбелязват лек ръст.

Колко далеч ще стигне Илон Мъск, за да спаси Twitter за сметка на Tesla?Източването на пари за подкрепа на Twitter е противоречива стратегия, но няма да влоши значително финансовото ѝ състояние. Бъдещият просперитет на Tesla обаче е по-малко сигурен


Мъск продаде дялове от Tesla на стойност милиарди долари, за да финансира поглъщането на Twitter. Откакто пое компанията обаче той редовно публикува туитове, насочени към центристки и леви политически ценности. Самите им привърженици той определя като хора с "вирус на съзнанието". Позициите на Мъск предизвикаха критики от страна на Белия дом и бившия директор на ЦРУ Джон О. Бренан. Кристин Хъл, основател на Nia Impact Capital и акционер в Tesla, дори написа в Twitter: "Толкова много проблеми с марката Tesla, когато бордът не може да обуздае главния изпълнителен директор".

Икономическите условия и застаряващата продуктова гама също допринасят за срива на акциите на Tesla. Компанията, например, забави масовото производство на своя вдъхновен от научната фантастика трапецовиден пикап - Cybertruck. Дизайнът беше представен още през 2019 г., като тогава очакванията бяха старт на производството му да бъде даден през 2021 г.

Миналия месец компанията проведе събитие в завода си за батерии в Невада, за да отбележи началото на доставките на своя изцяло електрически тежкотоварен камион Semi. Там бяха всички изпълнителни директори на Tesla, сред които и Илон Мъск, но никой от тях не спомена нито дума за широко рекламираната по-рано технология за самоуправление, нито за гаранцията за пробег от един милион километра, нито за производствените количества.

В добавка, Tesla е обект на негативни реакции заради дългогодишното забавяне на предоставянето на технологията за самоуправление чрез софтуерни актуализации на автомобилите на своите клиенти. Броят на делата по тази линия в САЩ расте и много хора вече искат да си получат обратно парите, а не актуализациите.

Към днешна дата Tesla продава своите системи за подпомагане на водача като Autopilot, Enhanced Autopilot и Full Self-Driving ability в САЩ, но нито една от тях не прави нейните електромобили достатъчно безопасни, за да могат да се движат без човек зад волана, който да следи пътя и да изпълнява задачи по управлението през цялото време. Заради това компанията вече е разследвана и за фалшива реклама около тези системи.