Едва ли Марк Закърбърг чете коментарите, които хората оставят под неговите постове във Facebook.

Ако обаче го правеше, би му отнело приблизително 145 дни, без да спи, за да прегледа потопа от коментари, които бяха оставени за него, след като се извини за прекъсването на услугите на компанията му.

"Съжалявам за прекъсването днес", написа основателят и главен изпълнителен директор на Facebook, след като в продължение на близо шест часа Facebook, WhatsApp и Instagram бяха офлайн.

От Facebook посочиха като причина за срива рутинна операция по поддръжката – инженерите на компанията използвали команда, с която несъзнателно изключили дейта центровете на Facebook от мрежата.

Около 827 000 души отговориха на извинението на Закърбърг.

Съобщенията варираха от забавни: "Беше ужасно, наложи се да разговарям със семейството си," коментира потребител от Италия, до объркани: "Занесох телефона си на сервиз, тъй като помислих, че е счупен," написа потребител от Намибия.

Разбира се, имаше и много гневни коментари: "Не можете да спирате всичко едновременно. Ефектът е безпрецедентен," пише нигерийски бизнесмен. Друг потребител от Индия пък настоява за обезщетение заради ефекта върху неговия бизнес.

Това, което е ясно сега, ако вече не беше очевидно, е колко зависими са станали милиарди хора от тези услуги не само за удоволствие, но и за важна комуникация и работа.

Нещо, което също е ясно - това далеч няма да е еднократно събитие. Експерти казват, че мащабните прекъсвания стават все по-чести и сериозни.

"Едно от нещата, които наблюдаваме през последните няколко години, е повишена зависимост от това малък брой мрежи и компании да доставят големи части от интернет съдържанието," казва пред BBC Люк Дерикс, старши технически директор на Down Detector.

"Когато една или повече от една има проблем, това засяга не само тях, но и стотици хиляди други услуги," казва той. Facebook, например, сега се използва за логване в най-различни други услуги и устройства, като умни телевизори.

"Сега се случват тези „снежни дни“ за интернет, в които нещо се чупи и всички ние се споглеждаме и се питаме какво ще правим сега?'"

Дерикс и неговият екип от Down Detector следят онлайн услуги и уебсайтове за евентуални прекъсвания в нормалния режим на работа. Той казва, че мащабните прекъсвания, които засягат големите услуги, стават все по-чести и по-сериозни.

"Когато Facebook има проблем, това оказва голям ефект върху интернет, но също така и върху икономиката и обществото. Милиони, или евентуално стотици милиони хора, просто седят и чакат малък екип в Калифорния да поправи нещо. Това е един интересен феномен, който се разраства в последните няколко години."

Значителни прекъсвания на услугите в последно време

  • Октомври 2021: "Конфигурационна грешка" срива Facebook, Instagram и WhatsApp за близо 6 часа. Други сайтове, като Twitter, също са засегнати заради големия наплив към техните приложения.
  • Юли 2021 г.: Над 48 услуги, сред които Airbnb, Expedia, Home Depot, Salesforce, прекъсват за около час заради DNS бъг при доставчика на съдържание Akamai. Месец преди това при компанията имаше подобен срив.
  • Юни 2021 г.: Amazon, Reddit, Twitch, Github, Shopify, Spotify и няколко новинарски сайта се сриват за час, след като неизвестен преди това бъг е активиран неволно от клиент в доставчика на облачни услуги Fastly.
  • Декември 2020 г.: Gmail, YouTube, Google Drive и други услуги на Google спират работа едновременно за около 90 минути.
  • Ноември 2020 г.: Технически проблем с едно от съоръженията на Amazon Web Services във Вирджиния, САЩ засяга хиляди онлайн услуги на трети страни в продължение на няколко часа, най-вече в Северна Америка.
  • Март 2019 г.: Facebook, Instagram и WhatsApp спират изцяло работа или имат сериозни смущения в продължение на около 14 часа, след "промяна на кофигурацията на сървър". Някои други сайтове, в това число Tinder и Spotify, които използват Facebook за регистрация, също са засегнати.
  • Неизбежно на някакъв етап по време на голямо прекъсване на услугите хората се опасяват, че това се дължи на кибератака.

    Експерти обаче твърдят, че в повечето случаи причината е по-обикновена човешка грешка, като проблемът се задълбочава от сложния набор от остарели и пипкави системи, които поддържат интернет.

    По време на последното прекъсване на Facebook експерти се шегуваха в Twitter, че някои от обичайните заподозрени, или причините за проблемите със срива, са "по-стари от Спайс Гърлс" и "че са проектирани на салфетка ".

    Ученият в сферата на интернет професор Бил Бюкянън е съгласен с това описание: "Интернет не е мащабната мрежа, която американската отбранителна агенция DARPA - оригиналните архитекти на интернет, се опитват да създадат и която може да издържи на ядрена атака по всяка нейна част.

    Протоколите, които интернет използва, са на практика просто тези, които създадохме, когато се свързахме от компютърни терминали към мейнфрейм компютри. Един-единствен проблем в основната инфраструктура може да срине всичко."

    Как технологичните гиганти водят „облачни войни“ на дъното на океаните?Лесно е човек да пропусне факта, че нашият достъп до интернет зависи от хиляди километри кабели, които кръстосват океаните по света. Те осигуряват нещо като водопровод за интернет - 98% от целия международен интернет трафик минава по тях

    Професор Бюкянън смята, че могат да бъдат направени подобрения, които да направят интернет по-устойчив, но много от фундаментите на мрежата ще продължат да съществуват за добро или лошо.

    "Като цяло системите работят и не можете просто да изключите определени интернет протоколи за ден, за да се опитате да ги преработите," казва той.

    Вместо да се правят опити за повторно изграждане на системи и структура на интернет, професор Бюкянън смята, че трябва да подобрим начина, по който го използваме, за да съхраняваме данни и да споделяме, или в противен случай рискуваме повече масови прекъсвания в бъдеще.

    Той твърди, че интернетът е станал прекалено централизиран, т.е. прекалено много данни идват от един-единствен източник. Тази тенденция трябва да бъде обърната със системи, които имат множество устройства, обяснява той, така че никой отказ да не може да попречи на дадена услуга да работи.

    Тук има светлина в тунела. Въпреки че значителните прекъсвания на интернет засягат живота и бизнеса на потребителите, те могат също така да помогнат за подобряването на устойчивостта на мрежата и на услугите, свързани с нея.

    Например, от Forbes изчисляват, че Facebook е изгубила 66 млн. долара по време на шестчасовото прекъсване от спирането или отлива на реклама от сайта. Подбна загуба вероятно ще накара високопоставените ръководители да се замислят за начини как да бъде предотвратена следващия път.

    "Те изгубиха огромно количество пари в онзи ден, като говорим не само за акциите, но и за оперативните им приходи," казва Дерикс. "Ако погледнете прекъсванията, причинени от мрежи за доставяне на съдържание, като Fastly и Cloudflare, те също губят голям брой клиенти в полза на конкуренцията. Затова смятам, че тези оператори правят всичко по силите си, за да може всичко да се случва онлайн."