Каква е първата асоциация, която правите, когато чуете „опаковане на сграда“? Кристо, Жан-Клод и Райхстага? Саниране? Скриване на стара и грозна фасада?

Не и когато става въпрос за изкуство, за мечти, за послание за мир и за това да се замислим за света около нас. И за една българска следа.

Това са част от символите, които стоят зад един изключителен арт проект във Виена, дело на българската художничка Даниела Костова.

Именно тя стои зад опаковането на една от най-емблематичните сгради в австрийската столица – седалището на застрахователния концерн Wiener Städtische Versicherungsgruppe (Виенска градска застрахователна група) Ringturm (Рингтурм).

Опаковането на сградата е 12-годишна традиция, но за първи път за целта е избран български автор.

Проектът, наречен „Мечти за бъдещето“, или Future Dreaming, е инсталация, зад чиято реализация се крият лична история, символи и послания.

Първата история, която е вплетена в целия проект, е тази на Рингтурм – как една сграда изниква от руините. „Това е много важно послание, защото говори за връзката между разрухата и създаването, кара ни да се замислим как от разрушенията на войната се раждат нови проекти, които правят връзката между минало, настояще и бъдеще“, разказва Даниела Костова.

Втората история е нейна лична – на майка-фотограф, която остава у дома, за да гледа детето си, като решава да съчетае домашния уют с атмосферата на работна площадка.

Третата история е свързана с идеята за снимката. Изображението е на малко дете, облечено в скафандър, върху който е кацнал бял гълъб.

„Този проект беше за една изложба - „След полета“, посветена на 50-годишнината от първото излитане на човек в космоса. Когато Юрий Гагарин се връща на земята, получава бял гълъб. Снимката на Гагарин, от своя страна, вдъхновява Пикасо да нарисува своя бял гълъб, който е символ на мира“, разказва Даниела.

За свой „модел“ тя избира дъщеря си, която тогава е на шест месеца. Костюмът-скафандър купува от Amazon, а гълъба – от близкия зоомагазин. „Изображението е напълно реалистично и цялото заснемане беше много забавно, не без помощта на съпруга ми“, добавя художничката.

Когато разбира за възможността тази снимка да бъде „опаковката“ на Рингтурм, Даниела я доразвива, добавяйки детската играчка – модел на света.

„Тази играчка е символ – тя работи, само когато е в баланс. Целта е да ни накара да се замислим колко крехък и уязвим е светът около нас. Може да мислим, че го разбираме, че сме направили гигантски напредък, но всъщност сме извървели една бебешка крачка“, добавя тя.

Целият проект тя определя като забавен, но и леко абсурден, свързващ ни със света, който обитаваме.

„Мечти за бъдещето“ е отличен измежду десет други предложения на артисти от цял свят.