Интервю с Атанас Табов, председател на управителния съвет на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ)

- Господин Табов, има ли случаи на неизпълнение на задълженията от страна на застрахователните компании, членки на ББАЗ и какви са последиците? Бихте ли коментирали финансовата дисциплина и стабилност на българското бюро?

- През 2011 г. в НББАЗ са получени 974 броя искания за гаранции на стойност 4 100 000 евро по неплатени в рамките на двумесечния срок претенции от нашите членове. От тях 554 са регистрирани в онлайн системата на Съвета на бюрата, което представлява 17% от всички регистрирани искания, докато през 2010 г. този процент е бил 6%. Голямата част от исканията за гаранции се регистрират в онлайн системата, функционираща в сайта на Съвета на бюрата. Целта е мониторинг от страна на Съвета на Бюрата и създаване на централизирана база данни на исканията за гаранции, анализ на финансовата стабилност и жизненост на системата, на дадено бюро, както и поотделно на неговите членове.

За сравнение през 2007 г. в НББАЗ са били регистрирани 147 броя, през 2008 г. - 228 броя, 2009 г. - 257 броя, а през 2010 г. - 343 броя. Запазва се тенденцията на увеличение на исковете за гаранция към НББАЗ, като през миналата година техният брой почти се е утроил. В по-голямата си част тези искания се отнасят за забавени плащания, а не за отказ от плащане. Затова искам да обърна внимание на дисциплината по спазването на срока за плащане на обезщетенията, предвиден в чл.5.2 от Вътрешните правила. Само за трите месеца от началото на тази година са получени вече 534 броя искания за гаранции на стойност 1 470 000 евро, което вече е една много тревожна тенденция.

По държави най-много искания за гаранция са отправени от националните бюра на Румъния - 439 броя, Италия - 251 броя, Германия - 141 броя и т.н. Тук искам да поясня, че този нараснал брой искания за гаранции е породен от забавените плащания на три компании. Голямата част от компаниите работят много добре. За повечето от тях имаме по няколко искания за гаранции, които са уредени много бързо и без проблеми.

НББАЗ в качеството му на гарант на тези плащания е длъжно да възстанови изплатените суми на обработващите бюра в едномесечен срок. През 2011 г. бюрото е изплатило искания за гаранции на обща стойност - 440 646,20 евро, които впоследствие са възстановени от членовете. Установеният чрез Устава на НББАЗ финансов модел създава на българското национално бюро добра финансова стабилност, която е предпоставка за поемане на необходимите гаранции пред Съвета на бюрата по изпълнението на Вътрешните правила и жизненост на системата.

- Има ли вече решение на румънския казус?

- През изминалата година ескалира проблемът, касаещ случаите, на пътнотранспортни произшествия извън територията на България, най-често в Румъния, причинени от моторни превозни средства с български регистрационен номер, предмет на покупко-продажба между местни лица и румънски граждани.

От една страна в сравнение с миналата година в НББАЗ са заведени и обработени пет пъти повече щети по вина на незастраховани МПС с български регистрационни номера на територията на Румъния. От друга страна в НББАЗ са заведени 46 броя щети, настъпили на територията на Румъния по вина на МПС с български регистрационни номера, притежаващи валидни полици при български компании, и впоследствие отказани, които следва да си възстанови по доброволен път или от банковата гаранция, съгласно чл.15 от Устава. Становището на Съвета на бюрата е, че проблемът е двустранен и гаранциите на бюрото са валидни докато автомобилът носи български регистрационни номера.

По случая НББАЗ е сезирало КФН и Министерство на вътрешните работи за предприемане на адекватни мерки за спешни законодателни промени. Сблъскахме се с различни становища на някои застрахователни компании и по тази причина проблема беше разгледан на няколко съвместни срещи на НББАЗ с изпълнителните директори на компаниите членове на бюрото. На тези срещи беше представено и дискутирано становището на НББАЗ по проблема. За съжаление тези срещи не приключиха с единно становище на застрахователите членове на НББАЗ. Това обаче беше една от причините в НББАЗ да се получат 439 броя искания за гаранции от Румънското бюро поради забавени плащания от застрахователните компании, което в сравнение с миналата година е десетократно увеличение.

- Съществува ли този проблем и в други страни от системата „Зелена карта” и как е решен?

- Вече повече от две години обсъждаме този проблем с колегите от другите национални бюра и Съвета на бюрата и се оказва, че нашият проблем е уникален. Това се дължи на факта, че в другите европейски държави, при покупка на автомобила от чуждестранен гражданин, и когато той е предназначен за износ се издават транзитни номера с 30-дневна валидност. Тоест съществува конкретна законова регламентация и такъв проблем не може да се получи.

Надяваме се в близко бъдеще този въпрос да се реши на законодателно ниво и у нас. При всички случаи трябва да има промени в Наредбата за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторните превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях.