Автокрадци предават на автоморги джипове BМW Х5 и "Ауди" само за 1500-2000 лв. Това е един от най-лесните начини да се отърват от задигнатите возила и за кратко време да спечелят лесни пари, разкриха полицаи от София, цитирани от в. 24 часа.

С подобен бизнес се занимават бригади от Перник, Дупница, Враца и Елин Пелин, които напоследък крадат коли в столицата. Апашите са в групи от поне 4-ма души. Когато пристигнат в столицата, те си набелязват по 2-3 коли, предимно в крайните квартали. След като преодолеят защитите, подкарват возилата и изчезват. После ги предават по автоморги, където се разкомплектоват на части, обясни шефът на сектор "Престъпления, свързани с моторни превозни средства" в СДВР, главен инспектор Димитър Машов.

За сравнително нови коли, които струват по 20 000-30 000 лв., крадците получават по 1500 лв. от автоморгите.

За толкова е спазарен и джип BМW Х5 от автокрадци със задържания през ноември м. г. в Елин Пелин Георги Серафимов-Сарафа. Полицията разкри, че мъжът разфасова колите в хале край Елин Пелин и складира частите в контейнери. Едва след заличаването на номерата им ги продава. Сарафа работел с двама автоджамбази, които крадат и транспортират откраднатите возила от София. При акцията са открити части от коли, откраднати още през 2005 г.

На същия принцип работят и групите от Перник, Дупница и Враца. Често навестява и софийските квартали и бригада от Елин Пелин.

50 секунди са достатъчни за автокрадците, за да запалят набелязаната кола и да изчезнат с нея, твърдят разследващите. За целта трябва да притежават устройство, което на жаргона на полицаите се нарича "машина за кражба". Чрез него се декодират защитите и без проблем колата се пали с нормален ключ, стига човек да има познания за работа с тази техника.

Джаджата за запалването на ауди и BМW сега струва от 600 до 1000 лв. Всеки може да се снабди с нея, още повече че парите се избиват с една открадната кола. Цената на устройството преди е била 10 000 лева. То се купува през сайтове в интернет от Китай. Само тази машина обаче не е достатъчна, за да се задигне набелязаната кола. Нужен е и празен ключ, който може да се купи срещу двайсетина лева от всяко ключарско ателие, и чип, който пък се продава във всеки магазин за авточасти.

С тези джаджи опитните крадци могат да запалят всяко BMW. Първо свалят тестербуксата от компютъра на колата и я включват в устройството, което е програмирано.

В него е сложен и празният ключ с чипа. Информацията се предава към ключа и така реално той става като оригиналния на нарочената кола. След това няма никакви проблеми със запалването. Цялата процедура отнема по-малко от минута.

Горе долу толкова време е нужно на апашите да преодолеят ключалката, за да отворят вратата с приспособление, наречено тирбушон.

След това крадците тръгват към родните си места, където продават возилата за скрап или за части по автоморгите.

Част от откраднатите коли обаче се продават. Джип BМW Х5, струващ до 100 000 лв., може да се продаде за 6000 лв.

За тази цена обаче колата е в "суров вид" - без документи и без да се правят интервенции по номерата на рамата и двигателя.

Ако това се направи, колите обикновено се изкарват извън страната, най-често в Арабския свят или Русия.

Там такава кола струва 20 000 лв., но пак сумата е много под реалната й цена.

Два канала за изкарване на коли към държави от Близкия изток са били разбити от криминалисти от София и Бургас и колегите им от Главна дирекция "Криминална полиция" през миналата година. По тях са се изкарвали автомобили от по-висок клас - "Ауди", BМW и "Мерцедес". В Арабския свят тези коли се продават като топъл хляб. Хората там искат мощни автомобили, а има и занижен контрол, обясняват разследващите.

По същите канали се изкарват и лизингови коли, чиито собственици са ги продали доброволно на автокрадците, тъй като не могат да си плащат вноските. Това са предимно скъпи коли от висок клас - нови беемвета, мерцедеси или автомобили с голяма кубатура. Такива коли обикновено се изкарват от страната за Арабския свят, Германия или през Румъния за Русия. В този случай колата напуска границата ни с истински документи, но в чужбина се продава с предварително подготвени фалшиви. После мулетата връщат истинския талон и ключ на собственика, който обявява колата си за открадната.

Заради бума на застрахователни измами в столичната полиция има специална група, която от половин година се е специализирала в разследването на тези престъпления.

Съществува още една много популярна схема за измама, казват криминалистите. Собственикът продава колата на посредник или направо на автоморга, където автомобилът се разкомплектова за броени часове. След няколко дни човекът се оплаква в полицията, че колата му е открадната.

От подобна схема недобросъвестният собственик прибира в джоба си няколко хиляди лева. Ако колата му струва 8000 лв., той я дава за 1500 лв. на автоморгата. После прибира и още 6-7 000 от застрахователите, разясняват криминалистите. Има обаче и коли, които струват 100-200 хил. лв. Части от такива возила сме намирали по автоморгите, казват полицаите.

Голяма част от автокрадците са се ориентирали към застрахователните измами, защото като посредници печелят от разликата в цената.

Освен това те шофират колата с истинските документи и реално трудно може да се докаже престъпление. От този бизнес автоджамбазите печелят поне 4-5 хил. лв. на кола.

Заради подобни далавери спецгрупата по застрахователните измами разследва двайсетина собственици на скъпи беемвета, мерцедеси, фолксвагени, които са продали колите си, но са ги обявили за откраднати. Те знаят, че това е престъпление, но го правят с чиста съвест, защото не могат да плащат лизинга. Голяма част смятат, че няма да имат никакви проблеми, след като обявят колата за открадната.