Кирил Бошов, председател на УС на Еврохолд България, коментира за Profit.bg очакванията си за развитието на застрахователния пазар през 2009 г.:

Очаквам 2009 г. да бъде една от най-трудните за застрахователния бизнес в България от времето на демократичните промени. За да бъде направена адекватна прогноза за настоящата година трябва да разполагаме с данните за предходната. За първи път от няколко години насам те вероятно няма да са много показателни за това какво ни очаква.

Независимо че 2008 г. все пак ще отбележи един задоволителен ръст на застрахователните премии от около 16-19%, то това ще се дължи най-вече на набраната инерцията от първата половина на годината.

Финансовата криза вече е в разгара си и в България. Тя се характеризира преди всичко с тоталната липса на ликвидност. В момента банките са замразили напълно отпускането на кредити. Вместо това се наблюдава депозитна война между основните играчи.

Застраховането и банкирането винаги са вървели ръка за ръка в България и ако кредитирането, единият от основните двигатели за растеж на застрахователния пазар, не бъде възстановено, растежът в застрахователния сектор ще бъде силно забавен.

Основна характеристика на общозастрахователния сектор в България е доминирането на автомобилното застраховане, което е доста тясно обвързано с лизинговото и банково финансиране. Затрудненият достъп до банково и лизингово финансиране ще се отрази негативно както на автомобилните застраховки, така и на застраховките на жилища и свързаните с тях животозастраховки.

Третият вид застраховки, които значително ще забавят темп, са застраховките на товари. Поради тежката рецесия в страните от Западна Европа те ще намалеят значително, тъй като са обвързани с експорта на страната ни към западните пазари.

За съжаление, освен финансовата криза, през настоящата година върху застрахователния сектор изключително неблагоприятно влияние ще продължи да оказва и ситуацията около застраховката „Гражданска отговорност". В момента застраховката, в зависимост от цената на която се предлага, осигурява загуба, която за някои от компаниите може да достигне до 50% при начисляване на всички видове застрахователни резерви.

Комбинираното влияние на тези фактори ще доведе както до липсата на растеж в сектора, така и до нови загуби, които допълнително ще декапитализират сектора. Компаниите, които възнамеряват да продължат да бъдат активни играчи на автомобилния застрахователен пазар, ще трябва да инвестират значителни средства, за да гарантират обезпечаването на застрахователните си резерви.

В тази връзка по-добри перспективи ще имат компаниите, които са част от финансови групи, разполагащи с достатъчно ликвидни средства. Предимство ще имат и дружествата, разполагащи с дългосрочни застрахователни договори, свързани с банки и лизингови компании.

Друго негативно проявление на кризата ще бъде нарастване на опитите за застрахователни измами.

В допълнение към горните неблагоприятни влияния на кризата, фактът, че 2009 г. ще бъде и година на парламентарни избори, също няма да е от полза на финансовия и в частност застрахователен бизнес. Вместо да наблюдаваме адекватни мерки за преодоляване на кризата, все повече ще сме свидетели на популистки и неефективни решения, които допълнително ще утежнят икономическата ситуация особено през първата половина на годината.

Едно от малкото положителни влияния на кризата върху застрахователния пазар са възможностите за получаване на относително високи доходности по ниско рискови инвестиции като например банкови депозити. Те, обаче, не могат да компенсират останалите негативни проявления.

Оптимистичната ми прогноза за ръста на застрахователния пазар за 2009 г. е едноцифрено число близко до 0. За съжаление вероятността през тази година да наблюдаваме спад на застрахователните премии е все по-реална.

Още по темата:

България през 2009 година - кредитен пазар

България през 2009 година - индустрия