Вече сме към края на една сурова, особено в сравнение с предишните няколко години, зима. Честите и обилни снеговалежи в съчетание с дългите периоди на почти полярен студ бяха критични, особено за движението по пътищата. Нямаше как при това положение да не излезе на по-преден план и въпросът за зимните гуми и по-точно дали трябва да бъдат задължителни.

Ситуацията би могла идеално да се онагледи със статистика на инцидентите, причинени от използването на летни гуми през зимата и делът на колите според това с какви гуми се движат през тези най-студени месеци, но такива данни липсват. И без статистика обаче проблемът бе достатъчно очевиден. Доказателство за това е поредната анкета на Insurance.bg, която събра 1 228 отговора на въпроса „Трябва ли да бъдат задължителни зимните гуми в България?“.

Мнозина от нашите читатели вероятно не биха поставили под въпрос нуждата от подобна мярка, при положение, че залог е сигурността на пътя. Цели 69.63% от тях гласуваха с категорично „Да“ в полза на тази мярка.

Въпросът обаче не е чак толкова еднозначен. Това, че няма твърдо доминираща практика в страните със сходен климат е само едно от доказателствата.

Със сигурност бихте могли да откриете шофьори, които се съмняват в огромната разлика в поведението на различните гуми, както и такива, които биха упрекнали производителите, че чрез умишлена диференциация преследват само по-големи продажби.

Някои автомобилисти биха ви казали, че е достатъчно, да караш внимателно, а други дори смятат, че с шофьорските си умения компенсират по-малкото сцепление. Дори и всички тези групи да бъдат убедени в противното обаче, това няма да изчерпа въпроса. Достатъчно е да се добави финансовия аспект. Инвестицията в още един комплект гуми не е по силите на всеки български шофьор. След като 15-20% от автомобилистите си позволяват риска да карат без ГО, спестявайки 200-300 лв. от полица, то същото бихме могли да очакваме и ако ги задължим да купуват зимни гуми.

Особено показателен е фактът, че други 4.72% от отговорилите подкрепят задължителните зимни гуми, но не и в сегашните условия на сериозна финансова криза.

Да си представим обаче един съвършено съвестен шофьор, който по никакъв начин не може да си позволи втори комплект гуми. Ако ползва колата си предимно през по-топлата част на годината, той ще иска да има възможността да я използва и в онези зимни дни, когато температурата е над 7 градуса, ако му се наложи. При положение, че е немислимо да се контролират колите според температурата на въздуха, то и въпросния автомобилист би се обявил против забраната. Ако пък шофира и през зимата, той би жертвал част от сцеплението, като си купи всесезонни гуми.

14.17% от читателите на Insurance.bgсмятат, че трябва да бъдат позволени всесезонните гуми, а против всякакви ограничения се обявяват 10.94%.

Процентите показват висока чувствителност към сигурността на пътя. Делът на противниците на забраната и техните доводи обаче не могат да бъдат пренебрегнати априори. Необходим е сериозен дебат по темата, а наличието на активна позиция е гарантирана. В подкрепа на това е фактът, че анкетата на Insurance.bg събра само 7 гласа (0.57%) за отговора „Не мога да преценя“.