След силното земетресение, което разтърси България на 22-ри май, Дженерали Застраховане се оказа едно от застрахователните дружества с най-много заведени щети предвид значителния дял от застраховки „Домашно имущество” в портфейла на компанията.

Борислав Василев – Директор на направление „Застрахователни обезщетения” в Дженерали Застраховане разказва как компанията е организирала процесите по заявяване на щетите от природното бедствие и обезщетяването на клиентите.

Г-н Василев, нека да започнем с това, от което най-много се интересуват хората, чиито сгради пострадаха при земетресението край Перник преди дни - изплащането на застрахователните обезщетения. В какви срокове става това? Размерът на щетата и самоучастието имат ли значение?

Бих искал да започна с нещо, което е много важно да знаят нашите клиенти - Дженерали Застраховане е една от малкото компании на българския пазар, която не предлага самоучастие по застраховка „Домашно имущество” за риска Земетресение. Факт, който носи значително предимство, особено, когато става въпрос за щети в не толкова големи размери. Това е особено осезаемо от клиентска гледна точка в аналогични на земетресението случаи, които са с висок обществен интерес и очаквания за максимална подкрепа на хората, изпаднали в затруднено положение. При този вариант на застраховка, законовият срок за изплащане на обезщетение е 15 дни след представяне на последния изискан документ и е много по-дълъг от нашите цели.

Условията, които ние предлагаме за покритие на щети по застраховка „Домашно имущество” и създадената от компанията организация за обслужване на нашите клиенти в създавалата се кризисна ситуация, ни позволяват да изплащаме обезщетения в максимално кратки срокове. Например за някои стандартни и малки увреждания на имуществото извършваме оценка по снимков материал и описание на клиента, като си запазваме правото да извършим оглед по-късно. Предвид тежкото положение на домакинствата и нашето желание да ги улесним максимално се стараем в най-кратък срок да уведомим клиентите за всички искани от нас документи и в рамките само на няколко дни да изплатим обезщетение. За по-сериозните щети, които изискват незабавно започване на възстановителни работи, спешно организираме огледи и даваме възможност на клиентите ни да отстранят проблема, като се стараем да изплатим обезщетение отново в срок от няколко дни. И в двата случая целта ни е да улесним ремонтите и облекчим бюджета на пострадалите домакинства.

Колко са заявените към момента щети и можем ли да кажем, че повечето от тях са на имущества в Перник и региона?

Заявените щети към момента са около 360, от които около 10 % са обработени. В момента се извършват и плащанията по тях. Приблизително 40% от щетите са от Перник и региона.

В такива кризисни ситуации компанията има ли практика да създавате специална организация за да обслужва по-бързо хората и събира информация за щетите?

Разбира се след случилото се природно бедствие, очаквахме наплив на клиенти, които ще заявят щети на своето застраховано имущество. Затова в максимално кратки срокове свикахме кризисен съвет и заедно с колегите създадохме стройна организация за оказване на съдействие и информиране на клиентите, завеждане на преписки по щети и изплащане на обезщетения. Освен в нашия денонощен асистънс център, който е напълно оперативен и е в състояние да администрира всички случаи на заявени щети, изпратихме инструкции на всички представителства по места и най-вече в засегнатия регион, където имахме готовност и с мобилни екипи от оценители. Организацията на екипите ни помогна да обслужваме в максимално кратки срокове всички наши клиенти.

Да разбираме ли, че компанията е приемала и обработвала щети и по време на отминалите празнични дни?

Абсолютно. През всички почивни за България дни компанията разполагаше с дежурни служители, които през цялото време приемаха заявени щети или насочваха клиентите как да заявяват щетите си. Наш мобилен екип в Перник извършваше огледи и през почивните дни за улеснение на клиентите, на които се налагаше да започнат незабавно възстановяване на увреденото си имущество. За да се чувстват нашите клиенти още по-сигурни и информирани, своевременно подадохме информация към всички наши партньори, в лицето на застрахователни брокери и банки, относно процедурите за заявяване на щети и възникнали въпроси в следствие на земетресението.

Колко са изплатените към момента щети на клиенти на дружеството?

На 29 май 2012 г. Дженерали започна изплащането на първите обезщетения на своите клиенти, пострадали от земетресението. За още по-бързото обслужване на клиентите ни предоставихме възможност за изплащане на обезщетения без извършване на оглед при заявяване на щетата on-line и изпращане на снимки и банкова сметка, по която да бъде преведено обезщетението. След изпращането на снимки, по преценка на служител на Централно управление и в зависимост от наложителността от извършване на ремонт, клиентът може да започне отстраняването на вредата, като запази останките до приключване на щетата за извършване на оглед при необходимост.

Колко ефективно е заявяването на щетите онлайн и има ли и други начини за хората, които все още не са толкова напреднали с интернет технологиите?

Разбира се, съобразили сме се с всички възможности на нашите клиенти. Има три различни начина, по които могат да заявят своята щета:

ON-LINE – чрез попълване на необходимата форма в уеб сайта на Компанията: https://klienti.generali.bg/zastrahovane/shteti/ocenka-na-shteti/

До 3 работни дни всички клиенти, избрали този начин на заявяване на щетата, получават обратна информация за извършване на оглед и събиране на необходимите документи. По този начин се завеждат около 80% от щетите от земетресението.

За тези клиенти, избрали да заведат щета по телефона, е на разположение нашият денонощен Асистънс телефон 02/92 67 222, където експертите на Компанията отговарят на въпросите на клиентите и дават инструкции за необходимите действия, които следва да бъдат предприети от клиентите в най-кратки срокове.
И разбира се, всеки клиент може лично във всеки един офис на компанията да заяви своята щета.

Каква е организацията на Дженерали за извършване на огледи на място на увредените имущества предвид кратките срокове, за които говорите?

За бързо и качествено извършване на огледи Компанията е организирала работа с удължено работно време, което продължава и след празничните дни. За максимално покриване на заявените щети са организирани допълнителни екипи от Централно управление на Компанията. При необходимост от допълнителна подкрепа са ангажирани услугите на асистиращата компания Корис България. Нашата цел е всички увредени обекти да бъдат огледани най-късно до 08 юни 2012 г.

Какво продължава да не знае българинът за застраховката „Домашно имущество”?

Най-важното нещо, което трябва да знае българинът е, че застраховка „Домашно имущество” не е лукс. Напротив тази застраховка дава сигурност на техния дом на достъпна цена. Давам ви един пример с конкретен случай на пострадал от земетресението клиент: По сключената пакетна застраховка "Дом", сумата, която клиентът ни е платил за тази застраховка е в размер на 62.25 лв. В резултат на настъпилото земетресение по заявена щета, на 29 май е изплатено обезщетение в размер на 405.00лв. Сами виждате срещу каква малка сума той е получил средства, които да подпомогнат възстановяването на неговия дом.

Много са предимствата на застраховка „Домашно имущество”, които предлага Дженерали. Освен, че предлагаме тази застраховка без самоучастие, за което вече стана въпрос, нашата полица е разработена по условията на „първи риск”, което изключва намаляване на обезщетенията, чрез прилагане на подзастраховане в рамките на избрания лимит. При нас клиентите могат да избират между стандартна и пакетна полица – гъвкаво и оптимално решение за възможно най-широко покритие на интересите според финансовите възможности. Компанията издава електронна полица, тоест застраховките се регистрират в реално време, при ясни и коректни общи условия. Има още много предимства, за които всички интересуващи се могат да се уведомят, ако се обърнат към всеки един от офисите на Дженерали в страната, където ще получат пълна информация и качествено обслужване, както и към нашия асистънс център.

И накрая наблюдавате ли опити за застрахователни измами след случилото се природно бедствие?

За съжаление опити за измами винаги ще има, но ние разполагаме със сериозен екип от професионалисти и процентът на разкриваемост при нас е изключително висок.