Европейските застрахователни компании отново търсят близки връзки с банките, които да им помогнат да увеличат продажбите си на по-широк кръг от клиенти, пише The Wall Street Journal. За разлика от преди десетилетие обаче, когато придобиванията бяха на мода, в днешно време компаниите търсят по-необвързващи споразумения.

Концепцията за комбинираните банково-застрахователни услуги (bancassurance) беше предпочитан бизнес модел в края на 90-те години на миналия век. Сделки като сливането между Citicorp и Travelers Group, от която се ражда Citigroup, утъпкват пътя за поредица сливания между банки и застрахователи в САЩ и Европа, включително и закупуването на Dresdner Bank от страна на Allianz SE през 2001 г.

И докато в началото надеждите за намаляване на разходите и растеж бяха големи, плановете рядко се оказваха успешни, тъй като разходите по сливането между банка и застраховател често надхвърляха очакваните печалби. Citigroup продаде по-голяма част от застрахователния си бизнес през 2005 г., докато в момента Royal Bank of Scotland Group PLC планира да продаде застрахователното си подразделение.

Независимо от тези неуспехи, някои застрахователни компании опитват отново, този път посредством споразумения за продажби и други по-малко обвързващи форми на партньорство. И докато подобни споразумения имат недостатъци, включително високите разходи по обучението на банковите служители, свързани с продажбите на застрахователни полици и конкуренцията между банките и застрахователите, които продават сходни продукти на едно гише, рисковете като цяло са по-малки, а по-ниските разходи и растежът изглеждат оправдани, според анализатори.

Най-големият застраховател във Великобритания по премийни приходи – Aviva PLC, е лидер в тази тенденция. През 2007 г. компанията подписва споразумения с банки като HSBC Holdings PLC, Banco Popolare SA, UniCredit Banca и Caja Espana, които й дават достъп до 50 милиона потенциални нови клиенти по света.

За миналата година компанията е продала 51% от животозастрахователните и пенсионните си полици в Европа чрез банки, като делът се увеличава от 48% през 2006 г. и 44% през 2005 г.

Други застрахователни компании също следват този пример. Миналата седмица Swiss Life Holding AG подписа сделка с швейцарската банка Zweiplus Ltd, която ще разшири базата с потенциални клиенти на застрахователя.

Испанската застрахователна компания Mapfre SA има споразумения с HSBC Holdings и испанската Banco Santander SA, които й помагат да продава полици в Южна Америка. По същия начин австрийският застраховател Uniqa Versicherungen AG се надява споразумението му с Raiffeisen International Bank-Holding AG да помогне за разрастването на бизнеса в Източна Европа.