Кризата дава възможност на животозастрахователните компании да отделят по-голямо внимание на качеството на услугата, професионализма на подхода към нашите клиенти, качеството на портфолиото и развитието на алтернативни канали за дистрибуция. Това каза Георгиос Цаконас, генерален мениджър на MetLife в България, по време на форума „Шумът на парите”.

Потенциалът за растеж в животозастраховането е изключително висок, според Цаконас. Кризата, всъщност, не се отразява до такава степен на икономическото развитие в България. Макроикономическите показатели не показват намаляване на индивидуалните депозити, което означава че хората не използват своите спестявания за ежедневни нужди.

Това, което притеснява хората, е бъдещето, според Цаконас. Те не могат да си представят какво ще стане след 15 или 20 години, така че е много трудно за животозастрахователите да ги убедят, че си струва да предприемат действия за такова бъдеще като сключат застраховка живот, че е нужно да се ангажират с това бъдеще повече, отколкото преди 2 години, например.

А необходимост от животозастраховане съществува, защото непрекъснато се случват инциденти и ние трябва да убедим хората, че трябва да защитят жизнения си стандарт и този на семействата си.

Животозастрахователите в тези условия трябва да обърнат голямо внимание към алтернативните канали за дистрибуция като банковото застраховане. Самите ние в MetLife сме много активни в тази посока. Освен това, трябва да наблегнем на корпоративните застраховки, където е особено важно за една компания да създаде стимули за привличане и задържане на основния си персонал.

Връзката между животозастраховането и стандарта на живот е жива. Когато състоянието на пазара е перспективен, хората мислят повече за бъдещото си. Когато хората трябва да мислят как да подсигурят средства за оцеляване те трудно могат да мислят за бъдещето.

Във време на криза хората мислят краткосрочно. И понеже животозастраховането е дългосрочно по отношение на времето, хората мислят по-малко за него в моменти на криза. Това трябва да се признае и приеме. Не можете да отидете при родител с несигурен доход за следващите две до пет години и да се говори за бъдещето му след 20 години.

Този род хора не бива да се закачат. Трябва да се предложи продукт, който наистина покрива типичните нужди на този потребител. Това е очевидно. Алтернатива на това е да се обяснява на хора с по-високи доходи, че имат нужда от подобни услуги.

Важното е застрахователите да профилират продуктите си. Трябва да се обясни на хората, че имат нужда от продукти, които да застраховат дохода на нуждаещите се в случай на настъпване на неприятно събитие.

В България 1.9 милиона души са били хоспитализирани през 2010 година. Над 60 000 на година губят трудоспособност поради инциденти. Над 600 души всяка година умират от автомобилни катастрофи. Ако смятаме че това не се случва, значи да сме си заровили главата в пясъка.

Хората трябва да се застраховат в случай на настъпване на неприятно събитие. Особено с пълна сила важи това за хора с деца. Не бива да се пестят 80-100 лева на месец.

Нищо не може да замени предлагането на застраховки през застрахователни брокери. В развитите страни се използват животозастрахователни агенти. И другото е концепцията за животозастрахователен брокер, което в момента в България на съществува. Брокерът е лице, което сравнява определен списък от оферти и предлага на клиента, това което би било най-подходящо за него.

Определено предлагането на застрахователни услуги през банка не е добро решение, коментира Цаконас. Банките и застрахователите имат различен бизнес, те предлагат различни продукти.

Животозастрахователната полица е различен от депозитите продукт. По същия начин продажбите на застраховки през банките са различен тип бизнеси.

Ако не използвам настоящите си клиенти за намиране на нови клиенти, това би ударило качеството. Трябва клиентите да са доволни да имат причина да плащат премиите си година след година и клиентът да е толкова доволен, че да препоръчва продукта на своите приятели и роднини. Това е време да се направят клиентите щастливи, но не само заради кризата, а защото това е нашият бизнес, допълни Цаконас.

След 30 години страната ще е в много по-добро състояние. Проникването на животозастраховките ще е много по-голямо от момента. Корпоративното застраховане ще продължи да повишава дистрибуционните си канали. Ще се появят животозастрахователни брокери. Търсенето ще е много по-високо, а компаниите ще трябва да са много по-иновативни във висококонкурентна среда, прогнозира Цаконас.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.