Писмата, които Гаранционният фонд разпрати до над 460 хил. собственици на коли без Гражданска отговорност, не дават пълната информация за потребителя. Такова мнение споделиха читатели на Insurance.bg, а някои дори считат, че е налице манипулация в полза на застрахователните дружества.

Застрахователният сайт разполага с едно от писмата. С тях Гаранционният фонд предупреди собствениците на автомобили, за които няма информация за сключена полица, че данните им ще бъдат предоставени на МВР. Това се прави във връзка с новата система за административно-наказателна дейност (АДН система), която ще автоматизира контрола по ГО чрез камери и полицейски постове, като използва базата данни за незастраховани автомобили на ГФ.

Похвално е, че фондът предупреждава хората, особено след като се разбра, че много от уведомените всъщност имат застраховки, но не са в списъка на изрядните, поради грешки и пропуски при предоставянето на информация от застрахователите, заявиха читатели. Това ще спести работа на полицията и проблеми за шофьорите, които ще могат своевременно да се погрижат за отстраняването на нередностите, вместо да ги изненадват електронните фишове на КАТ.

Текстът щеше да е коректен, ако 100% от тези автомобили действително се движеха по шосетата. За всички е ясно обаче, че сериозна част от тях са излезли от употреба стари коли в дворове, гаражи и частни имоти, а други не се използват в продължителен период от време. Тези коли не се движат по улиците, но и не са спрени от движение, в първия случай - постоянно, а във вторият случай - временно, по начина, по който се предвижда от закона.

Собствениците на такива возила няма нужда да сключват застраховка Гражданска отговорност, а да дерегистрират автомобилите си, или да върнат временно малките талони в КАТ.

В писмото на ГФ обаче само мимоходом е написано, че застраховка трябва да сключи „всяко лице, което притежава МПС, регистрирано в Република България и не е спряно от движение".

По-долу се дава 14-дневен срок да се докаже наличието на такава застраховка. И дотук. Сякаш това е единственият вариант.

Подробно и с главни букви обяснява какви наказания може да наложи КАТ на нарушителите, както и как може да се докаже, че има полица. Никъде обаче не се и споменава, че вместо да се застраховат, автомобилите може да се спрат от движение, камо ли пък да се обясни по какъв начин става това.

Остава впечатлението, че единственият възможен вариант за избягване на наказанието е сключването на застраховка.

Целта сякаш е да се създаде натиск и да бъдат сключени възможно най-много полици, а не просто да се повиши обхвата на застраховката. Подобно нещо естествено би било в полза на застрахователите, но в ущърб на въпросните собственици на коли.

Нещо повече. Още по-манипулативно според читателите ни звучи текстът, според който данните за липсата на застраховка ще бъдат предадени на МВР за предприемане на мерки от тяхна странна, а именно: глоби, санкции и спиране от движение. Именно по отношение на колите в дворове и гаражи и частни парцели обаче КАТ не може да предприеме никакви мерки, тъй като пътната полиция има право да упражнява контрол само по пътищата отворени за обществено ползване.

Всеки недостатъчно запознат собственик на пустееща в гараж кола ще остане впечатлението, че трябва да направи застраховка, и че, ако не го стори, ще отнесе глоба, а това съвсем не е така.

Не е оправдание да не знаеш какви са ти задълженията, щом си станал собственик на кола, но пък и това от своя страна не оправдава текстове, с които се обяснява само някои от законовите изисквания, коментират читателите ни. А държавата за пореден път се държи като зла мащеха, вместо като добър настойник.

Далеч по-ефективно за повишаване на обхвата би било да се обясни с две думи защо е нужен висок обхват, как въпросните собственици на коли да не бъдат в тежест на обществото и самите себе си, и че спирайки колата от движение ще спестят и данъци. Вместо това те ще почувстват пред поредната финансова принуда и онези от тях, които не могат да заделят пари ще останат в графата на нарушителите.

Кога държавата ще започне да мисли не само в перспективата на репресията? Ако се направи например кампания за връщане на номера и временно спиране на коли от движение, това автоматично ще увеличи обхвата на Гражданската отговорност.

Нищо чудно, че форумите изобилстват с гневни коментари, а Гражданската отговорност се възприема като несправедлив данък. Всички обясняват колко е важна Гражданската отговорност, но никой не обелва и дума кога и как можем да си я спестим. Това писмо за пореден път ще създаде излишно социално напрежение и негативно отношение към държавата, застрахователите, полицията и към самата застраховка, заключават читателите, които споделиха мнението си.