Закона за защита на потребителите в България е на лице, но в него има един голям пропуск. В него не са предвидени никакви опции за защита на купувачите на автомобили, които са се насочили към коли втора употреба. На това обръща внимание Инициативен комитет за приемане на закон за защита правата на купувачите на автомобили.

Не е тайна, че превозните средства внасяни в България са в неясно състояние, а след това ги виждаме лъскави и “напудрени” грижливо изложени по “витрините” на автокъщите. В САЩ много лесно и просто са решили този проблем. От край време работи един закон Lemon Law (закона за лимона), който е модифициран според нуждите на всеки един от 51-те и един щата.

Какво е Lemon Law?

Във всичките 51 щата на САЩ на федерално ниво има закон за защита на тези, които искат да закупят автомобил, както нов така и втора употреба. Целта е да се компенсират потребителите, които са закупили автомобил и той съответно многократно не успяват да отговорят на стандартите за качество. Ако определено превозно средство има някакъв дефект, в следствие на което може да представлява опасност на пътя се определя като “лимон”.

Чрез закона Lemon Law, потребителя, който е закупил подобна кола, може да предприеме необходимите стъпки и да получи компенсация, както за цялата сума която е платил, така и за част от стойността на отремонтиран дефект от самия него. Покупката на подобен автомобил, освен че не е добро вложение на средства, представлява и опасност на пътя, както за водача и пътниците с него, така и за пешеходците. Такива коли в повечето случаи са технически неизправни и създават предпоставка за пътно-транспортни произшествия.

Lemon Law в България?

Въпреки че не се води официална статистика на причините за катастрофите по пътищата у нас, повечето са в следствие на технически неизправен автомобил. Една от тези “чудесни коли” не е могла да спре на пешеходна пътека, да намали скоростта в момент в който е трябвало. Колко ли щеше да е различна тази черна статистика, ако карахме проверени автомобили, питат от инициативния комитет.

Организацията си е поставила за цел да проучи общественото мнение и възможността за приемане на закон, подобен на Lemon Law и в България. По този начин всеки потребител ще може да научи истината за даден автомобил, който би желал да закупи и в крайна сметка повече продадени коли ще са технически изправни. Такъв един закон би бил в ущърб единствено на некоректните търговци на автомобили.