Испански превозвачи се преселват в България заради евтини застраховки

2962
Испански превозвачи се преселват в България заради евтини застраховки

Испански транспортни фирми се регистрират в България за да спестят от данъци и застраховки. Това заяви Николай Здравков, управляващ съдружник на I&G Brokers по време на панела за общо застраховане на форума „Шумът на парите“.

Подобно на проблема с румънските шофьори, това са фирми, които оперират изцяло в Испания, но формално се водят български, уточни Здравков. Освен заради плоския данък от 10%, превозвачите са привлечени и от уникално ниските цени на застраховки в България. Към участниците в панела Здравков зададе въпроса дали с евтините полици за Гражданска отговорност българското застраховане не привлича увеличен риск от други страни, където се плащат по-високи обезщетения при катастрофи.

Ако има някой потърпевш от проблема с румънските водачи, то това е най-вече българския Гаранционен фонд, защото тези коли масово не се застраховат, заяви Цветанка Крумова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Армеец. Според нея няма голяма разлика в застрахователният риск на шофьорите от съседните държави, затова проблемът възниква най-вече при липсата на полица. Най-ефективен за справянето с такава ситуация би бил контролът в съответната държава, която трябва да осъзнае, че губи данъци и застрахователни премии, смята Крумова. Тя даде пример с Гърция, където автомобилния туризъм е бил пресечен много бързо. Местната полиция следи стриктно всички МПС-та с чужда регистрация. Ако имаш кола трябва всяка вечер да я местиш в някой различен квартал, защото ако остане и една седмица, където живееш, ще трябва да доказваш на полицията, че не престоява повече от определения със закон срок на територията на южната ни съседка, каза Крумова.

Проблемът е най-голям при Гаранционния фонд, но има увеличен риск и при застрахователите, бе мнението на Коста Чолаков, изпълнителен директор на Интерамерикан България. Това поражда непрекъснатия поток от нови инструкции и правила, с които отделните компании се мъчат да се справят с проблема. Това обаче не може да е решение, според Чолаков. Застрахователния сектор трябва да се обедини и заедно с държавните институции има още много какво да се направи, тъй като е от национален интерес да се спре изтичането на средства по този начин.

Обезщетенията са двойно по-големи дори в съседна Румъния, така че наистина става въпрос за увеличаване на риска заяви Стоян Проданов, изпълнителен директор и заместник-председател на съвета на директорите на Бул Инс. Според Проданов регистрираните в България коли на румънци са поне три пъти повече от официалните данни за 30 хил. возила.

Освен с по-големите обезщетения рискът е по-висок и по още една причина, по думите на Здравко Шушков, заместник-изпълнителен директор на ДЗИ. „При евентуална катастрофа в Румъния с кола с БГ регистрация и при спор за вината, познайте кой ще се окаже виновен – българската кола естествено, защото ще плаща българската държава. Независимо, че шофьорът е румънец“, каза Шушков.

Данъчната администрация може лесно да ограничи проблема, като попита за произхода на средствата на хората с по 200-300-500 автомобила на свое име, каза Стефан Софиянски, изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Лев Инс.

ДЗИ е опитало да взаимодейства с данъчните, но интересът от страна на администрацията е бил твърде слаб, каза Шушков. Макар и с ниска събираемост, данъчните все пак събират някакви данъци от коли, които иначе пък хич нямаше да ги има, така че все пак са на плюс, според Шушков.

Проблемът не е само данъчен нито само застрахователен, според Проданов. От една страна България привлича активи и инвестиции с ниските си данъци, но от друга има изтичане на национален доход под форма на обезщетения за катастрофи на чужди граждани в чужди страни. Въпрос на национални приоритети е да се постигне регулация, така че минусите да са само за застраховането, докато данъчните отчитат ръст на приходите.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 667.820 -0.05%
  • BGREIT 114.350 0.04%
  • BGTR30 547.120 0.16%
  • BGBX40 130.790 0.05%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1777 1.1778
  • GBP/USD 1.3188 1.3190
  • USD/JPY 113.4860 113.4980
  • USD/CHF 0.9848 0.9849
  • USD/CAD 1.2624 1.2625
  • AUD/USD 0.7815 0.7816
  • USD/BGN 1.6605 1.6608
Ask Bid
  • DOW JONES 23315.28 23319.28
  • S&P500 2573.22 2573.72
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5371.33 5373.33
  • DAX 12984.97 12986.97
  • FTSE 100 7517.59 7519.09
  • ПЕТРОЛ 51.97 52.03
  • ЗЛАТО 1280.00 1280.50
  • СРЕБРО 17.03 17.06

Видео