Какво ще правим с маркираните над 800 хил. автомобила в България? Какво ще правим с вноса на коли от Европа, които вече са маркирани? Тези два въпроса отправи на пресконференция Георги Желев, изп. директор на "Кейт" ООД, по повод предложението на Асоциацията на българските застрахователи за забрана на маркирането на автомобили, съобщава Insurance.bg.

Ще трябва да се махнат и маркировките, което няма как да стане за 800 хил. автомобила, заяви инж. Живко Желев от „Кейт" ООД. Проектът за законодателни промени предвижда глоба от 50 лв., тоест огромна част от българските автомобилисти са заплашени от санкции.

Дори фирмите ще трябва да свалят рекламните си стикери, ако текстът бъде приет в този му вид, защото е така написан, че забранява всички стикери, освен въведените с нормативен акт.

От „Кейт" ООД, която има договори за маркиране със 7 български застрахователни компании и преговаря с осма определиха аргументите на АБЗ като смешни.

Основният аргумент е, че стикерът указва кой е застрахователя. Стикерите, които поставя фирмата обаче не посочват при кой е сключена полицата по Автокаско и дори всеки желаеш може да маркира автомобила си без въобще да е застрахован. Според Георги Желев, КФН и при сегашното законодателство може да приложи санкции за компаниите, чийто стикери не са унифицирани и указват застрахователя, вместо да се поставят всички фирми под един знаменател.

Самият стикер при пасивното маркиране е нужен, за да се гарантира и докаже оригиналността на маркировката. В противен случай всеки би могъл да си купи комплект за маркиране и да го използва за престъпни цели.

В предложението на АБЗ има и становище, че пасивната маркировка не помага за кражби. От компанията за маркиране представиха писма от МВР за разкрити случаи благодарение на части от маркировката, включително и убийства. Положителният ефект в посока редуциране на кражбите дори служи за база на евродиректива 7709/08, която предвижда задължително въвеждане на пасивното маркиране.

Маркиране в Европа ще има и в съвсем скоро време ще е задължително, според Георги Желев. Така правителството е на път да забрани нещо, след което да го въвежда отново.

АБЗ е дълбоко подведена от председателя й, който крие информациите от ЕС, при положение, че точно той трябва да сведе до всички застрахователи, че има такава директива и България трябва да даде становището си по отношение на технологията, категоричен бе Живко Желев.

Целта всъщност е да се изтика световно признатата и уникална българска технология за шифрово маркиране на „Кейт" ООД, в полза на чужди корпоративни интереси, вместо да предложим своето решение в отговор на директивата, която ще отвори пазар за 20 млрд. евро, според експертите.

„Става въпрос за приходи, които биха извадили без проблем страна като Гърция и Ирландия, какво да говорим за България. А в лицето на тези господа имаме честта да бъдем световен лидер във високи технологии, за които сега с основание правителствата на всички страни в света се борят, защото освен инфраструктурните проекти и високите технологии няма друго, което толкова бързо и ефективно да извади една страна от икономическата криза", заяви макроикономистът Веселин Пасев, доктор на икономическите науки и съветник в три от правителствата.

„Струва ми се, че много слабо контролните органи ползват тази маркировка", заяви проф. д-р Янаки Андреев, университетски преподавател, председател на Асоциацията на застрахователните брокери в България и главен управител на застрахователен броекр Зенит. „Знаете, че хиляди дворове са изпълнени с части втора употреба, които се продават, колко от тях са маркирани и колко пъти са правени хайки за откраднатите автомобили - някой трябва да излезе и да даде отговор на този въпрос и това са държавните институции", допълни той.

Уточнявайки, че дава своето лично мнение на професионалист с 40 години работа в практиката и над 30 години в науката, Андреев застана изцяло в подкрепа на маркирането. "Ако влезем в Интернет, ще видите колко разнообразни форми на активно и пасивно маркиране в цял свят има, не могат да се изброят. В световен мащаб се е отишло още по-надалеч - да се маркират лични вещи - лаптоп или друга собственост", отбеляза Андреев.