В днешния 51 брой на Държавен вестник беше обнародвано допълнението в Кодекса за застраховането, с което се забранява поставянето на знаци, белези или други индикации на видимо място върху моторните превозни средства, които пряко или косвено указват наличието на сключен застрахователен до­говор в връзка с това МПС.

С това започва да тече тримесечният срок, в който застрахователите трябва да приведат своите общите условия и други уговорки за застраховка на МПС-та в съответствие с новите разпоредби.

Все още не е ясно дали ще има дружества, които да лепят стикери до последно, но след 7 октомври никой от тях няма да може да задължава своите клиентите да маркират колите си. Нарушаването на забраната би им коствало имуществена санкция от 30 000 до 60 000 лв., а при повторно на­рушение - от 60 000 до 120 000 лв.

След 15 месеца считано от днешна дата трябва да изчезнат всички застрахователни стикери. Законодателят е предвидил и глоба от 50 лв. за шофьорите, върху чийто возила има лепенки. Тъй като на теория стикери може да бъдат залепени законно и на 6 октомври обаче, тези глоби ще влязат в сила след изтичането на последния договор преди ефективната забрана за маркиране, т. е. една година след 7 октомври, или 15 месеца считано от днес.

Контролът по спазването на тази мярка ще бъде на Комисията за финансов надзор по отношение на застрахователите и техните търговски практики и на Министерството на вътрешните работи по отношение на водачите на моторни превозни средства, които въпреки въведената забрана и ограничения продължават да поставят върху моторните превозни средства индикации за наличието на сключена застраховка Автокаско.

Причина за промените в кодекса станаха обвиненията от страна на властта, че част от застрахователите работят съвместно с автокрадци, които крадат само коли на техни конкуренти, а маркировката се използва, за да показва на кои коли да не се посяга. Заради това се очаква кражбите на коли да намалеят с отпадането на възможността за маркиране.

Твърдението се отрича от застрахователните компании, които защитават пасивното маркиране като превантивна мярка срещу застрахователни измами и кражби.

Не липсват и мнения, че забраната ще бъда заобиколена чрез поставянето на освежители за въздух, електронни чипове и други средства, които да ориентират автокрадците.