От 39% до 75% се обезценяват автомобилите в България до четвъртата си година след производство. Това показва проучване на sale-autos.com, на база информацията предоставена от български автокъщи в сайта.

Стойностите отчитат връх за периода между 2-4-та година след пускането на автомобила в експлоатация. До десетата година след производството обезценяването на автомобилите достига до над 80% от базовата цена. В проучването на сайта са взети под внимание единайсетте най-продавани марки автомобили в страната за периода януари - септември 2011 г. според статистиката, която води Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП):

ТОП 10 на най-продаваните марки нови автомобили в България за периода януари-август 2011 г.

Място


Марка


Бройки


1


Volkswagen


1847


2


Ford


1390


3


Toyota


1374


4


Peugeot


1162


5


Shkoda


1162


6


Dacia


1189


7


Opel


1150


8


Renaut


949


9


Chevrolet


920


10


Citroen


723


11

KIA


569


Най-обезценяващите и най-запазващите стойността си марки

От 11-те най-продавани марки най-бавно през първите четири години падат цените на моделите на Peugeot, Dacia, Toyota и Citroen с под 50%. Най-бързо за този период се обезценяват автомобилите с марка Renaut (~75%), KIA (~73%), Chevrolet (~60%), Ford (~60%), Opel (~56%) и Volkswagen (~51%), става ясно от проучването на sale-autos.com.

След четвъртата до десетата си година след производство цените на 11-те марки автомобили падат с по-бавни темпове, но достигат и до завидните 80% и отгоре - Renaut (~83%), KIA (~80%), Ford (~73%), Opel (~69%), Citroen (~64%), Shkoda (~64%), Volkswagen (~62%), Chevrolet (~62%), Peugeot (~62%), Toyota (~51%), Dacia (~36%).

Стари коли - по-скъпи от новите

От проучването сред автокъщи на българския пазар се установи и куриозен случай, в който автокъщи продават автомобили втора употреба на по-висока цена отколкото същите нов модел. Въпреки противоречивата бизнес логика, стратегията дава положителни резултати.

Най-подходящото време за инвестиция

От събраните данни автоекспертите препоръчват като най-подходящо време за инвестиция в автомобил втора ръка периода непосредствено преди и след четвъртата година след производството на автомобила. "Цените варират в зависимост от марката, но като обезценяване това е най-подходящият период за инвестиция. Автомобилът не е употребяван дълго и техническото състояние е много по-добро отколкото на автомобил използван в по-дълъг период, а в същото време и цената е паднала средно наполовина", споделя екипът на сайта.

Купуването на автомобил втора ръка може да крие и много рискове, независимо от годината на производство, в зависимост от това колко време е потребяван, в какви условия и т.н. За сигурността на една такава инвестиция помага независимата автоекспертиза, която набира популярност на българския пазар. Чрез нея се установява реалното техническо състояние на автомобила, което дава възможности за сваляне на цената, препоръки и приблизителна стойност на допълнителните разходи, които следват непосредствено след покупката на автомобил втора ръка, както и издаване на сертификат за сигурността на автомобила на пътя, както на личния така и при покупка.