Един от всеки десет автомобилисти във Великобритания, или общо 3.3 млн. шофьора, са участвали в катастрофа заедно с незастрахован водач. Това става ясно от ново проучване, поръчано от застрахователя Direct Line и благотворителната организация за пътна безопасност - Brake, цитирано от Иншурънс Дейли.

При всички положения това е в пъти повече, спрямо България, където едва 1.28% от участвалите в пътнотранспортни произшествия коли са без Гражданска отговорност. Въпреки това страната ни е изправена пред сериозен проблем с обхвата по Гражданска отговорност, тъй като делът на застрахованите спрямо колите, които официално са в движение е под 80%, а страната ни има ангажимент да го поддържа минимум 90%. Много от колите без гражданска обаче дефакто не са в движение, но това не е декларирано пред КАТ.

Според официалната статистика, около 4% са автомобилистите във Великобритания, които шофират без задължителната застраховка. Според фондацията RAC обаче най-бедното съсловие използва коли, които въобще не фигурират в регистрите.

В 25% от пътнотранспортните произшествия с незастраховани е имало ранени, а в 4% - един или повече загинали, става ясно от новото изследване.

17% от незастрахованите водачи са напуснали мястото на катастрофата си без да се погрижат достатъчно за другите участници в нея. 32% от тези, които са останали на местопроизшествието са излъгали, че имат застраховка, а 23% са се опитали да избегнат намесата на застрахователите.

Всеки застрахован шофьор на Острова плаща по 30 паунда добавка към годишната си застраховка, заради незастрахованите, казва Анди Голдбай, директор на автомобилното застраховане в Direct Line.

В Обединеното Кралство предстои да влязат в сила нови мерки, според които ще се счита за нарушение притежаването на автомобил без застраховка, а не само неговото каране, а държавата ще има право да конфискува колата и да я унищожава, ако в определен срок не й бъде направена застраховка, както Insurance.bg писа през януари.

България също е изправена пред сериозен проблем с обхвата по ГО, въпреки, малкия процент на незастраховани коли, участвали в катастрофи. Страната ни има ангажимент да поддържа минимум 90% обхват на застраховката, но изчислявайки го на база регистрирани автомобили, които не са спрени от движение. В резултат на това обхватът пада под 85% по последни данни. Голямата разлика между различните начини на изчисление се дължи, от една страна на големия брой автомобили, които дефакто не са в движение, но това не е декларирано пред органите на КАТ, а от друга - на грешните полици и закъсненията при тяхното отчитане. Последните два проблема се очаква да намерят решение чрез системата ЕИСОУКР и въвеждането на така наречената „електронна полица".