Продажбите на автомобили втора ръка продължават да са основният трън в очите на официалните представители и вносители на водещите марки, тъй като са предпочитана алтернатива пред нова кола в настоящите не много леки икономически условия.

Опасната близост на гръцката криза до нас, както и опасенията на хората за повторна рецесия, са други фактори, които натежават в полза на покупката на автомобил на старо.

И докато в този материал няма да се спираме на предимствата и недостатъците на това да караме нов или стар автомобил (което в крайна сметка основно се предопределя от възможностите ни), то ще се спрем върху опциите за незадължителната застраховка „автокаско" пред купувачите на вече използвани возила.

До голяма степен тези, които се обръщат към покупката на стари автомобили, разполагат с по-ограничен ресурс.

Логично е те да са склонни да търсят и най-добрите предложения на пазара на автомобилните застраховки. Ето и някои наблюдения, достигнати по пътя на сблъсъка със застрахователни брокери.

На първо място от там ще Ви препоръчат да сключите задължителната застраховка „Гражданска отговорност" в съчетание с Автокаско при един избран от Вас брокер, което ще ви подсигури отстъпка от по-скъпата от тях.

И това е напълно обосновано и би следвало да се спазва от всички, които искат да спестят някой лев, при положение, че са решили да си правят и Автокаско.

Ако нямате конкретни предпочитания, е най-вероятно да ви насочат към определен застраховател (поради една или друга причина), без допълнително да ви обясняват какви опции имате или в най-добрия случай ще ви кажат, че ще спестите някакъв процент. Важно е обаче от каква база ще го спестите.

А опции на пазара в момента има. Примерно, ако автомобилът ви е по-нов, най-вероятно застрахователната стойност, на която ще ви го оценят, ще е значително над реалната цена, която сте платили за него. Това може да ви постави в ситуация на „свръхзастраховане", или плащане на допълнителна премия над това, което автомобилът „реално заслужава".

Необходимо е изрично да поискате по-ниска оценка от застрахователния брокер. Практиката сочи, че различните застрахователи смъкват до 20% от оценката, която първоначално казват според своите таблици, и не са склонни на по-големи компромиси.

В тази насока, ако търсите да спестите от автокаско, може би е добре да проверите каква ще е оценката в няколко застрахователи. Сама по себе си оценката не е единствен критерий.

Важно е и каква застрахователна премия си начисляват от съответния застраховател. Може да се окаже, че дори и при по-ниска оценка на автомобила, ще се наложи да платите същата сума, като при застраховател, оценяващ автомобила ви на по-голяма стойност.

Друг фактор, който е добре да вземете под внимание, за да не давате излишни премии, е състоянието на вашия автомобил.

Ако има сериозни забележки по външния му вид, (което засега е единственото, което се взима под внимание от застрахователите при задължителния оглед), то е той не трябва да е „свръхзастрахован". Това е така, защото при настъпване на застрахователно събитие, от стойността на сумата, която ще ви се плати за щетите, ще се приспадне стойността на тези забележки, снимани при първоначалния оглед.

Така можете да се окажете в ситуация при щета да се наложи да поемете огромна част от разхода за възстановяване, което пък обезсмисля до голяма степен плащания разход по тази застраховка.

Ако при такъв автомобил (със забележки) поискате да направите само застраховка срещу кражба, ще ви се обяснят много подробно как няма смисъл, защото премията за това е малко по-малка от пълното автокаско, което би ви покрило всички потенциални щети.

Най-вероятно брокерът ще премълчи, че много застрахователи предлагат ползването на бонус в случай, че не предявите щети в рамките на година и че можете да спестите до 20% от сумата за автокаско, което е добър стимул да не завеждате малки щети.

Ако не попитате, може и да не ви се обясни, че повечето застрахователи имат опция за разсрочено плащане на автокаското. Трябва да знаете в такъв случай обаче, че при застрахователно събитие, освен че ще трябва да платите ползвания като процент бонус, ще трябва да платите и оставащите вноски по автокаското.

Много е вероятно брокерът да не ви обясни, че компании предлагат срещу по-ниски цени и други опции на непълно каско.

Ако разпитате за тях обаче, ще ви кажат, че не са добър вариант, защото не включват ключови събития като грабеж (да ви откраднат автомобила със заплаха или принуда); възстановяване на щети от пропадане в дупка (нещо, за което дори и да имате време и нерви да се опитате да констатирате, може и да не ви се получи); пукане на гуми (с доказване на възстановяемата стойност и т.н.), или все събития, които изискват много време, нерви и дори и средства, за да се занимаваме с тях.

Също така от брокера най-вероятно няма да ви кажат какви са най-честите оплаквания от застрахователите на клиентите, ще ви спестят, че средният процент на изплащане при тотални щети е далеч под 100 и мн. др. В крайна сметка целта на брокерите е да ви продадат застраховки на най-висока стойност и те добре се справят с тази си задача.