Български шофьори продължават да фучат по пътищата на страната без задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност". Това показва проверката на "Пътна полиция" от началото на годината, съобщиха за Insurance.bg оттам.

До края на май катаджиите са засекли 9180 шофьора, седнали зад волана без автомобилът, който управляват, да е застрахован. Броят нередовни водачи вероятно е много по-голям, защото КАТ проверява на случаен принцип колите, излезли на пътя.

Общо 413 161 проверки са направени между 1 януари и 31 май, показва статистиката на МВР. За сравнение, през аналогичния период на миналата година са проверени 314 590 МПС, като са съставени 8409 акта на водачи без задължителна застраховка или на такива, които не са я носили със себе си. Припомняме, при констатиране на МПС без "Гражданска отговорност", на водача се съставя акт за установено административно нарушение, а МПС-то се спира временно от движение, докато не бъде сключена и представена валидна застраховка.

Броят на регистрираните към края на май т.г. пътни превозни средства е 3 069 402, обявиха от КАТ. Оттам уточниха, че обхватът на застраховката към 31 май е 89.4%. За сравнение, миналата година по същото време е отчетен над 90 на сто обхват.

Защо сега броят на регистрираните застрахователни договори е по-нисък?

Причините са няколко. От една страна, не е тайна, че заради усещането за безнаказаност шофьорите си купуват полица на разсрочено плащане и след първата или втората вноска "забравят" да внесат другите вноски. За първото тримесечие на тази година специалистите на Гаранционния фонд (ГФ) са изпратили общо 163 122 броя писма до собствениците на МПС, за които не е сключен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите или сключеният застрахователен договор е бил прекратен и не е подновен към настоящия момент. От ГФ обаче не уточниха каква част от уведомените действително са без застраховка.

Въпросът има и друга страна. Не е тайна, че при настъпване на ПТП много често водачът няма усещане за истинска защита от страна на застрахователните компании. Като блян за непостижимо бъдеще у нас шофьори дават примери за това при настъпване на ПТП в Германия, например, застрахователните дружества реагират.

За да се облекчат взаимоотношенията застраховани-КАТ-застрахователи, от 30 януари тази година влязоха в сила и двустранните констативни протоколи за леки катастрофи на пътя. Новата наредба обаче създаде още напрежение - по-лесното предявяване на претенции не се хареса на застрахователния бранш заради създаването на предпоставки за повече измами. От своя страна отказът за изплащане на щети настрои още по-негативно клиентите срещу компаниите. Така за попадналите в леко ПТП у нас отношенията в аналогична ситуация в чужбина, където участниците в леко ПТП излизат от колите спокойно, стискат си ръцете с усмивка и разменят визитните картички на застрахователите си, остава като филм.

Дружествата предупредиха, че наредбата по същество завишава риска, който те носят, и е причина да увеличат цената на "Гражданската отговорност". Няколко компании вече изпълниха заканата, но няма да са последните.

Факт е, че у нас на водача все още се гледа не като на партньор на застрахователя, а като на потенциален измамник. Вероятно и компаниите имат своето основание за това, но застраховането се гради на принципа на правилото, а не на изключенията.

Проблемът с намаления обхват на застраховката се нищи от много време. В началото на миналия месец тогавашният застрахователен надзорник Ралица Агайн призна, че обхватът се понижава сериозно и е под задължителните 90 на сто застраховани спрямо регистрираните МПС. Тогава тя подчерта, че въпросът трябва да бъде решен по принципно нов начин - с автоматично санкциониране на всеки без застраховка. Това обаче може да стане след като бъде въведена единната информационна система за електронно сключване на застраховките. Възможно е и данните за по-ниски нива на обхвата да са изкривени и да идват от закъснение при отчитането на полиците. Агайн бе обявила, че почти 50% от застрахователните автомобилни полици у нас не се отчитат навреме.

Новият надзорник Емил Атанасов все още не се е произнесъл по този въпрос. Атанасов бе избран от Народното събрание на 21 май и засега все още се запознава с новото назначение. Очаква се обаче до дни да коментира темата.

Към момента обхватът по "Гражданска отговорност" е с 0.6 на сто по-малък от санитарния минимум, който Съветът на бюрата иска от нас. Заради това в общественото пространство вече се коментираха възможните варианти за санкции на Европа срещу нас - от финансови глоби, през съд, до връщане на Граничния контрол. Последната идея обаче е екзотична.

ЕК може да предприеме мерки, само ако покажем незадоволително финансово състояние на Гаранционния фонд (ГФ). Оттам обаче успокоиха, че ГФ е в добро финансово здраве и към май разполага с 2.76 пъти над изискуемия минимум, поставен от Съвета на бюрата - 10 млн. евро.

Тенденция от години е автозастраховките да са генератор на пазара у нас.И първото тримесечие на годината не прави изключения от правилото. Към 31 март най-голям дял на пазара по директно общо застраховане продължават да заемат "Автокаско" (40.2%) и "Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС" (31.3%), или общо 71.5% от премийния приход на компаниите. Към април застраховките на МПС заемат 69.88 на сто в структурата на премийния приход на бранша. В същото време изплатените претенции по МПС-застраховки от общите изплатени претенции в общото застраховане са са 87.58% за тримесечието и 89.47% за първите четири месеца.

Източник: insurance.bg