Бум на кражбите на коли от началото на годината отчитат отново от МВР. Този път обаче апашите са доста по-изобретателни. Те свиват колите не как да е, а с паяк. Сигналите за откраднати коли с паяк и репатрак само за последните 3 месеца са 47.

Возилата се "вдигат" най-често в центъра на София, и то в сутрешните часове. В 76% от случаите автомобилите са с регистрация от провинцията. Крадат се не само скъпи возила, а и такива с цена между 5000 и 10 000 лв., посочва вестник "Стандарт".

В повечето случаи собствениците получават информация, че колата им е вдигната с паяк от работещи в близост магазини или охранители. Според разказите на очевидци апашите не се притесняват от никого, носят униформи и разговарят с минаващите хора.

"Единият дори даваше съвет как не трябва да се паркира така неправилно, а на мен ми се видя, че на предното стъкло на вдигнатата кола имаше талон за паркиране. Казах го на двамата мъже, защото не видях полицай с тях, но те ми обясниха, че не е правилно попълнен и се използва повторно. Замълчах си, защото наистина не го разгледах подробно на стъклото. След ден разбрах, че човекът не е намерил колата си на нито един наказателен паркинг", пише в показанията си случаен свидетел на кражба с паяк.

Разследващи разказаха, че не са малко случаите и в които коли се крадат с репатраци. Става дума най-често за наистина закъсали автомобили на пътя, които чакат помощ.

"Хората вече не седят при колите си както едно време. Заключват или направо тръгват за помощ. Но вместо нея сигналите следят крадци, които директно отмъкват автомобила за части или пък го ремонтират и го изкарват през границата", обясниха криминалистите.

Преди две години потърпевш от подобна кражба с паяк става и известният пластичен хирург д-р Ангел Енчев. Този род кражби започват у нас преди около 5 години. Тогава автоджамбазите първо се пробват в периферията на София и по Околовръстното шосе.

Сега обаче безпроблемно навлизат в централна градска част, особено в районите на разширение на зелената зона за паркиране. Откраднатото се разфасова в автоморги в "Люлин", твърдят запознати. Друга група действа предимно в района на северните квартали и центъра около жп гарата. Те предпочитат да работят вечер и вдигат по-стари коли, дори такива, които не са в движение.

Разглобяват ги на части в района на "Илиянци", след което ламарините предават за скрап, а частите се пласират по малките магазинчета на столичната улица "Цар Симеон". Тези с репатраците са главно в районите на "Дружба" и "Младост". Те отмъкват всякакви коли, които са оставени от собствениците си на по-широките булеварди.

Рядко влизат в междублоковите пространства, за да крадат. Основно разфасоват колите в малки гаражи около гара Искър. Разследващите са влезли в дирите на крадците, но досега нямат успех да заловят самия паяк, докато прекарва откраднатия автомобил.

Във всички останали случаи няма как да се докаже, че с този вид превозно средство се извършват кражбите. Причината е, че крадците са се изхитрили и са регистрирали действаща фирма за изкупуване на коли за скрап или за оказване на пътна помощ.

Жертвите сами издирват апашите

Жертви на кражби сами издирват крадците в интернет. Специално за хората, чиито автомобили са отнети, в интернет има създаден сайт "Антиджамбаз", както и фейсбук група. Там могат да бъдат подавани сигнали, да се обявяват коли за издирване и да се търси помощ и съвети срещу набезите на автоджамбазите.

Другата цел е да се попречи на крадците да пласират частите в автоморги или магазини втора ръка. Последните откраднати автомобили по информация на "Антиджамбаз" са Mercedes C220, който е изчезнал от "Люлин 6" на 9 февруари, и BMW E46 320D, което ден по-късно е откраднато от "Обеля 1" в столицата. Само от януари насам в сайта са регистрирани 18 кражби на автомобили, само за територията на София.

Използват даже и "Пътна помощ"

Кражбите с репатрак или с "паяк" вече не са сред най-нестандартните. Автоджамбазите са станали толкова нагли, че дори използват услугите на легални транспортни фирми и "Пътна помощ". Викат репатрака на адрес, като казват, че са закъсали. Представят фалшиви документи и лични карти, колата се вдига и се доставя на посочения от тях адрес посред бял ден. После "действат" на спокойствие.

Като превенция срещу кражбите донякъде помага монтирането на допълнителни имобилайзери на двигателя, твърдят криминалисти.Те обаче също вече лесно се обезвреждат. От МВР довериха, че по техни данни едни от най-големите играчи в сферата на автокражбите в столицата са хора от далечни точки на България.

Група от Врачанско се е специализирала в противозаконното отнемане на коли среден клас, пазарджишки джамбази пък се фокусират само на БМВ и "Ауди", трета група от Северна България краде джипове, а банда от Южна България се е съсредоточила главно върху лимузините.

Джиповете ги отмъкват с електроника

Скъпите джипове на Mercedes, Audi, BMW и Rover се крадат предимно с електроника, обясняват спецове. Крадците следват собственика и изчакват да спре и да паркира някъде. Приближават се на такова разстояние, че да може с помощта на електронни джаджи да блокират заключването на колата с дистанционното устройство от неподозиращия й собственик.

Щом той се отдалечи, джамбазите просто се мятат в отключеното возило, разкодират компютъра и потеглят. Опитни в този род кражби обясниха, че манипулацията става с устройство OBD (On-board diagnostics), което може да се купи в интернет за 4500 евро. То кoпира кода на запалващото устройство на колата и го предава безжично на ключ, върху който го изкопира - цялата операция трае не повече от минута.

Устройството, което пък се използва за блокиране на заключването на колата от собственика й, блокира също така и сигнала на сателитната алармена система. След като крадците подкарат джиповете, ги свалят в дълбоки подземни гаражи, където GPS не действа. Крадените возила се изнасят към Украйна и други бивши съветски републики. В последно време голям пазар е и размирна Сирия, където от поне 2 години вече се карат крадени от България джипове.

Режат стъкла заради винетки

Над 150 случая на откраднати годишни винетки регистрира МВР от началото на годината. Стикерите се крадат предимно от автомобили, но има потърпевши и камиони. При всички стъклата са буквално потрошени или изрязани. Само вчера посегателства бяха извършени върху два леки автомобила в района на болницата в Пловдив. Шофьорите на паркирани една до друга Lada и Volkswagen съобщили във Второ РУ за откраднати акумулатори и годишни винетни стикери.

При извършения оглед бе установено, че крадците са действали през почивните дни. В руския автомобил са проникнали чрез демонтаж на триъгълното странично стъкло, а в немския - с взлом. Бумът на кражбите е заради повишената цена на стикера, която на влезлите в сила от 1 февруари винетки е 97 лв. След като изрежат стъклото, крадците на спокойствие отлепят винетката и я препродават на половин цена - за около 40-50 лева.

Технологията на свалянето й е елементарна. Става със съвсем обикновено макетно ножче и сешоар за не повече от 5 минути. Със сешоара се нагрява постоянно и много внимателно с макетно ножче се надига и отлепя. Трябва да се внимава най-вече на местата, където са перфорациите, както и на холограмата. Тъй като винетките се продават задължително с касова бележка и ръчно надписана квитанция, тук вече се търси познат продавач, който да съдейства.

Той също получава част от парите от продажбата. Обикновено съучастват касиери от някоя от многото бензиностанции. Те осигуряват празна квитанция и чукват касовата бележка. След това при тях си отчитат на апарата като грешка и зануляват сумата, но крадецът се е сдобил с желания фискален бон. Ако все пак не разполага с тези атрибути, пробутва отлепения стикер за около 20 лева.

Ако органите на Пътна полиция са достатъчно бдителни, при едно сравнение при проверка веднага става ясно, че винетката е крадена. Катаджиите обаче само поглеждат дали има залепен стикер, особено при леките автомобили, и не се заглеждат много, обясниха запознати.

От крадени стикери пък се възползват предимно таксиметрови шофьори, хора от провинцията, които пътуват по междуселските пътища. При тежкотоварните камиони и бусове контролът е по-голям и по-малко от водачите се навиват да рискуват с отлепен от друго возило стикер.

Застрахователите не плащат за отлепен стикер

Рязането, чупенето и кражбите на автомобилни стъкла заради новите винетки не се покрива като щета от застрахователите у нас. При отделни опции на Каско се покрива само щетата по самия прозорец, но не и отнетата винетка. Причината е, че застрахователите не покриват липсващи части от автомобила. Дори при пълно Каско и опция "Вандализъм", отново е спорно дали ще ви заплатят и сума за липсващия стикер, разясниха от бранша.

МВР: Паркирайте на охраняеми паркинги

Годините, когато автомобилите масово се паркираха на охраняеми паркинги, се завръщат. Причината е в кражбите на винетки, които от началото на годината бележат същински бум за последните 10 години, откакто бяха въведени през 2005 година. От МВР съветват собствениците да паркират возилата си за нощта на осветени места, а най-добре в орханяеми паркинги.

Ако си ушият покривало, то също е добра предпазна мярка. Сред другите съвети са, задължително да се сменя кодът на имобилайзера след влизане в сервиз. При изчезване на капачката на резервоара трябва да се сменят ключалките на вратите и запалването, защото по капачката крадците правят копие на оригиналния ключ. Последният важен съвет е: направете си застраховка автокаско, независимо от възрастта на автомобила.

Изкарват минимум 2 бона на нощ

Автокрадците предпочитат по-новите коли, предимно TDI с двигател помпа-дюза/комън рейл. Предпочитат най-много Audi и BMW. Причината е в лесната и бърза реализация на скъпо струвщите части. Автомобилът се разглобява до сутринта и още на другия ден по моргите започват да се продават дюзи, помпа, маховик, турбо, датчици, глава, скоростна кутия и други части, по които няма номер на шаси или двигател и не могат да се проследят. Това са едни бързи минимум 2000 лева за една нощ, обясняват механици.