ООН мести отговорността за катастрофите към институциите

1502
ООН мести отговорността за катастрофите към институциите

Началото на Десетилетие на действия за безопасност в движението по пътищата ще бъде поставено във всички страни на 11 май 2011 г., съобщи на страницата си Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Периодът от 2011-2020 г. e обявен за десетилетие на безопасността по пътищата с резолюция на Общото събрание на ООН през март 2010 г.

Потресаващото бреме за света от смъртността в резултат на пътнотранспортни произшествия, както и от двадесетте до петдесет милиона души, които претърпяват всяка година тежки наранявания, голяма част от които с осакатявания за цял живот, изисква активни действия, се казва в резолюцията на ООН.

Целта на Десетилетието е да се стабилизира и после да се намали нивото на смъртните случаи при движението по пътищата чрез дейности на национално, регионално и глобално равнище, става ясно от Глобалния план за провеждане на десетилетието. Планът е инструмент, който може да се използва за разработване на национални и местни програми и едновременно с това да служи за координирани действия на глобално равнище.

Една от предвидените дейности в него е и създаването на подходящи схеми за застраховане на участници в движението с цел да се финансира рехабилитацията на жертвите на катастрофи посредством въвеждане на задължителна гражданска отговорност и международни договорености за взаимно признаване на застраховането, като системата зелена карта.

Преместване на отговорността от участниците в движението към институциите.

В основата на Плана за действие са залегнали принципите на системния подход по осигуряване на безопасността на движението. Този подход означава преместване на основната част от отговорността от участниците в движението към проектантите на пътнотранспортната система - управляващите пътищата, автомобилната промишленост, полицията, политиците, законодателните органи и т. н.

Този подход има за цел да създаде система за автомобилния транспорт, която да е по-толерантна към човешките грешки и да отчита уязвимостта на човешкото тяло. С това се признава че човек естествено греши и че катастрофите не могат да бъдат избегнати напълно. Целта на безопасната системата е да се гарантира, че произшествията няма да водят до сериозни наранявания.

В съответствие с този подход следва да се отчитат граничните стойности на човешкото тяло да понася определени усилия породени от кинетичната енергия при проектирането на пътно транспортната система, пътната инфраструктура и създаването на моторните превозни средства.

Подходът изисква да се отделя по-голяма внимание на регулирането на скороста и проектирането на пътя и транспротните средства, отколкото при традициония подход за осигуряване на безопасността на движението.

Налице е всеобща криза в безопасността на движението:

1.3 милиона души на година умират вследствие на пътнотранспортни произшествия - повече от 3 000 души на ден и повече от половината от тези хора не са били в превозните средства

Други 20-50 милиона са изложени но по-леки злополуки, без смъртоносни наранявания, които са важна причина за инвалидност в света.

90% от смъртните случаи при пътни произшествия настъпват в страните с ниски и средни доходи, в които са по-малко от половината регистрирани превозни средства в световен мащаб.

Пътнотранспортните произшествия са една от трите водещи причини за смърт при хората на възраст между 5 и 44 години. Ако не се предприемат незабавни и ефективни действия, се предвижда жертвите по пътищата да станат петата водеща причина за смърт в света, което се оценява на 2.4 милиона смъртни случаи всяка година.

Икономическите последици от пътните катастрофи се оценяват на 1-3% от БНП на съответната страна от света, достигайки общо до 500 милиарда щатски долара.

Нарастването на броя на моторните превозни средства има ред други негативни последствия върху човешкото здраве и околната среда. Много части на света вече страдат от последиците от изменението на климата и данните показват, че автомобилният транспорт, който все още е силно зависим от петрола, произвежда 14 % от глобалните емисии на парниковите газове. Тези емисии имат пряко въздействие върху здравето на хората от замърсяването на въздуха и последващи респираторни последствия.

Резолюцията призовава държавите-членки да предприемат действия за осигуряване на пътната безопасност, особено в пет области - управление на безопасността по пътищата; пътната инфраструктура; безопасни превозни средства; поведението на участниците в движението; адекватни мерки след катастрофата и образованието в областта на пътната безопасност.

Трябва да формираме силна обществена непримиримост спрямо нарушенията на правилата за движение по пътищата които заплашват нашето здраве, живот и бъдеще! Няма друга област от живота където така безмилостно да се избиват по между си близки и познати, да се избиват невинни хора пред очите на всички, се казва в резолюцията на ООН.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 667.910 -0.22%
  • BGREIT 113.560 -0.26%
  • BGTR30 544.840 -0.24%
  • BGBX40 130.550 -0.15%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1850 1.1851
  • GBP/USD 1.3309 1.3311
  • USD/JPY 114.1100 114.1220
  • USD/CHF 0.9816 0.9818
  • USD/CAD 1.2716 1.2717
  • AUD/USD 0.7624 0.7625
  • USD/BGN 1.6503 1.6506
Ask Bid
  • DOW JONES 23523.22 23527.22
  • S&P500 2596.43 2596.93
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5376.88 5378.88
  • DAX 12998.97 13000.97
  • FTSE 100 7415.33 7416.83
  • ПЕТРОЛ 58.52 58.58
  • ЗЛАТО 1290.66 1291.16
  • СРЕБРО 17.08 17.11

Видео