Застраховката според джоба. Това е последната тенденция, която се наблюдава у нас. Тя се потвърждава от факта, че някои компании продават по-евтина "Гражданска отговорност" на собствениците на стари коли.

Очаква се, че хората, които карат подобни возила, са с по-ниски доходи. Отстъпките са между 5 и 10% от цената на полицата, като от тях може да се възползват предимно собственици на коли над 15 г.

Например за автомобил двигател от 1600 куб. см, произведен през 1996 г. и собственост на 30-годишен софиянец, задължителната автополица ще струва между 168 и 205 лв., ако се купи от компания, предлагаща такива отстъпки. За същия автомобил, само че произведен през 2011 г., "Гражданска отговорност" ще струва с около 10-15 лв. по-скъпо.

И при двата случая ще има още по-големи отстъпки, ако колата не е със софийска регистрация. Още по-сериозно сваляне на тарифата се предвижда за по-възрастните шофьори, които карат по-внимателно, съобщава вестник "Стандарт".

Реално най-евтината "Гражданска отговорност" на пазара в момента е за малък автомобил, управляван от по-възрастен шофьор, живеещ в някой от малките градове в България. Ако вземем за пример "Опел Корса" от 1995 г. с разградска регистрация, собственост на 65-годишен човек с дълъг шофьорски стаж и без катастрофи през последните години, то цените на полицата тръгват от 150 лв., а най-скъпите са по 174 лв.

В същото време, ако тази кола е регистрирана в София, а собственикът й е 20-годишен младеж, най-евтината "Гражданска" ще излезе над 165 лв. При някои компании пък тарифата определя полицата за същото возило да струва 466 лв.

През последната година у нас се случи нещо, което не бяхме виждали от години - "Гражданска отговорност" леко поевтиня. "Реално средната цена на застраховката е повишена, защото през 2012 г. имаше сериозно вдигане на тарифите за камиони, автобуси, влекачи и всякакви МПС-та за бизнеса", обясни управителят на застрахователния брокер SDI Кольо Делев.

Доста компании пък намалиха тарифите при леките автомобили, за които се декларира, че няма да излизат в чужбина. При тях в някои случаи цените паднаха с 10%. Въпреки това обаче покритието на "Гражданска отговорност" продължава да пада, тъй като все повече хора не си подновяват полиците.

Делев обаче смята, че тенденцията с намаляването на тарифите ще се обърне. "Очаквам през тази година плавно да започнат да се вдигат цените и за леките автомобили", казва шефът на SDI. Причините за това са доста по-високите лимити за размера на покриваните от застрахователите щети, които влязоха в сила в средата на 2012 г.

От друга страна, съдилищата присъждат все по-високи обезщетения при смърт или трайна загуба на трудоспособност на пострадал в катастрофа. И статистиката показва, че повечето застрахователи отчитат загуби по "Гражданска отговорност". Всички тези фактори подсказват, че компаниите ще започнат леко да повишават тарифите си през тази година", смята Кольо Делев.