Повечето шофьори - в малусовата скала на бонус-малус

2310
Повечето шофьори - в малусовата скала на бонус-малус

По-голямата част от автомобилистите най-вероятно ще попаднат в малусовата част, при стартирането на системата бонус-малус в застраховките Гражданска отговорност, тъй като никой досега не е съобразявал поведението си на пътя, с факта, че то влияе на цената която плаща за застраховката. Това каза Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор" по време на пресконференцията по повод стартирането на единната система за оценка, управление и контрол на риска (ЕИСОУКР).

С новата електронна система се прави първата реална крачка към въвеждането на така желания бонус-малус в България. Да се надяваме, че той ще стане факт още за следващата кампания по ГО след октомври, каза Богоев.

Няколко пъти по-голяма ще е най-високата спрямо най-ниската цена по скалата бонус-малус, но надбавките за по-недисциплинираните шофьори ще е приблизително равна с тази на отстъпките в бонусовата част, според Богоев.

ЕИСОУКР ще дава бонус-малус коефициента и ще го свързва с тарифата на съответния застраховател, за да се определи точната цена, която трябва да плати отделния автомобилист. Така, цената ще зависи от съответната компания, но съотношението между това колко плащат по-добрите и по-недисциплинираните шофьори ще е едно и също, независимо кой къде е сключил полица.

Технологията, методологията и критериите, по които ще се определя въпросния коефицент ще бъдат категорично публични и световно известни, обеща Богоев.

В ЕИСОУКР е заложен регистър на застрахователните събития. В него със сигурност ще се натрупват данните за документираните от полицията или с двустранни протоколи пътнотранспортни произшествия, чийто брой достига 60-80 хил. на година. Освен тях обаче ще може да се влагат и допълнителни данни, като например за заведени щети от произшествия с един участник, които не са били протоколирани по никой от горните начини. Решението за вкарването на такива допълнителни данни ще зависи от застрахователите.

Колкото повече щети вкарат в системата застрахователите, толкова по-изгодно ще е това за целия пазар, тъй като информацията ще става все по пълна и детайлна, а знаейки това, хората ще бъдат много по-внимателни, каза Богоев.

При сключване на застраховка системата ще дава само коефициента, а не информация за отделните нарушения и виновнопричинени катастрофи.

Веднъж в месеца КАТ пращат данни за регистрираните от тях ПТП в Гаранционния фонд, за да бъдат въведени в ЕИСОУКР. В бъдеще обаче, информационните системи, които КАТ изгражда ще помогнат за по-бързата обработка на протоколите, при което информацията ще започне да се праща по два пъти в месеца или всяка седмица, каза Богоев.

На снимката: Борислав Богоев, зам.-председател на КФН (вдясно) и Борислав Михайлов, председател на Гаранционния фонд

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 677.050 -0.24%
  • BGREIT 114.810 0.41%
  • BGTR30 543.410 0.08%
  • BGBX40 131.320 0.14%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1885 1.1886
  • GBP/USD 1.3523 1.3525
  • USD/JPY 112.0320 112.0440
  • USD/CHF 0.9727 0.9729
  • USD/CAD 1.2327 1.2329
  • AUD/USD 0.7954 0.7955
  • USD/BGN 1.6455 1.6458
Ask Bid
  • DOW JONES 22365.90 22369.90
  • S&P500 2502.11 2502.61
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5264.96 5266.96
  • DAX 12591.60 12593.60
  • FTSE 100 7287.72 7289.22
  • ПЕТРОЛ 50.68 50.73
  • ЗЛАТО 1295.88 1296.38
  • СРЕБРО 16.96 16.99

Видео