Пълното прилагане на директивата Solvency II да се отложи с една година - за 1 януари 2014 г., препоръча Съветът на Европейския съюз, предаде днес изданието Бизнес Иншурънс.

Според предложените от съвета компромисен вариант с директивата Omnibus II, транспонирането на Solvency II в националните законодателства ще може да се отложи до 31 март 2013 г., а действащите и в момента правила на Solvency I няма да бъдат отменяни до 1 януари 2014 г.

В компромисния план, Съветът на ЕС препоръчва местните регулаторни органи да изискат от компаниите до 1 юли 2013 г. да предоставят план за действие, който включва и доказателства за напредъка, който са направили в посока Solvency II. Предлага се също така през втората половина на 2013 г. застрахователите и презастрахователите да получат формално одобрение за вътрешните си риксови модели и останалия инструментариум, който ще да влезе в сила от 1 януари 2014 г.

Гласуването на Omnibus II от Европейския парламент се очаква да бъде през тази година. Ако евродепутатите се съгласят с предложението на Съвета, както прогнозират експертите от бранша, имплементирането на Solvency II ще стане на няколко фази до 1 януари 2014 г.

Компаниите обаче не трябва да се отпускат в усилията си да бъдат готови за идващите регулации, съветват експертите.

Базираната в Брюксел Европейската федерация на застрахователните и презастрахователните компании (CEA) изрази становище, че предпочита януари 2013 г. за начална дата на имплементацията, но и че вижда предимствата на "мекото стартиране". "Това ще даде гаранция, че регулаторните органи и застрахователния сектор ще имат достатъчно време да се подготвят за новия режим", се казва в изявлението на CEA.

60 на сто от европейските застрахователи смятат, че 2014 година би била по-добра за старт на новия регулаторен режим Solvency ІІ, разкри анкета сред участниците в Международната аналитична конференция, организирана от консултантската компания Aon Benfield през май 2011 г.

Забавянето обаче може да породи безпокойство сред дружествата, които са сериозно напреднали в тази област, се казва в становище на лондонския клон на актюерската и консултантска компания Milliman.

Въпреки, че по-голямата част от индустрията ще приветсва отлагането, налице е и значителен дял от компании, които са инвестирали много в подготовката за първоначалнообявения срок и сега предпочитат придвижването към новия режим да е по-бързо, според Фил Смарт, който ръководи проекта за Solvency II в KPMG LLP в Лондон. С особена сила това важи за застрахователите и презастрахователите, които вече са получили одобрение на вътрешните модели за риска.

"Най-големият риск от всяко забавяне е застрахователите и регулаторите да "отдръпнат крака си от педала" в подготовката за Solvency II", категоричен е Смарт.

Всяко забавяне "има огромни последици за разходите за въвеждане на Solvency II, както за консултантските, така и вътрешните разноски, успоредно с несигурността, която носи", казва Джон О'Нийл от Barnett Waddingham L.L.P., Лондон.

Въпреки, че много застрахователи се справят добре с подготовката, остава значителна несигурност по отношение на крайните правила, които ще бъдат наложени, при което за компаниите е трудно да определят стратегията си, според Марк Бекърс, ръководител на Aon Benfield Analytics за Европа, Близкия изток и Африка. По думите му има още много работа за вършене, но хората знаят, че трябва да се фокусират върху риска. Така трябва да продължава, не бива да се "отпуска газта", заявява и Бекърс.

Директивата Solvency II още не e финализирана в няколко области, заявява Пол Кларк, глобален ръководител на проекта за Solvency II в PricewaterhouseCoopers LLP в Лондон. Въпреки, че закъснението в имплементирането ще помогне за подготовката на националните регулатори, надали то ще даде допълнително време на застрахователите и презастрахователите да окажат влияние върху директивата, смята Кларк.