Четири месеца след като швейцарската културна сцена беше разтърсена от кражбата на четири картини от 19 век, търсенето на застраховки на частни предмети на изкуството е нараснало рязко, според местното подразделение на германския застраховател Allianz SE, информира Уолстрийт Джърнъл.

Allianz Suisse, която навлезе преди три години на швейцарския застрахователен пазар за предмети на изкуството, обяви, че премийните й приходи са нараснали с 30% към началото на юни, в сравнение с година по-рано. Точните цифри не бяха оповестени.

Като цяло компанията е застраховала предмети на изкуството, между които картини и скулптури, оценявани на около 650 млн. швейцарски франка (624 млн. долара), в сравнение с около 200 млн. франка преди три години.

Четири картини на Пол Сезан, Винсент ван Гог, Клод Моне и Едгар Дега, на стойност около 180 млн. франка, бяха откраднати от музея Emil Georg Buehrle в Цюрих през февруари.

Това е една от най-големите кражби на произведения на изкуството в Европа и беше осъществена само четири дни, след като две картини на Пабло Пикасо бяха откраднати от културен център в градче близо до Цюрих.

Две от картините от обира в музея Emil Georg Buehrle впоследствие се появиха, но полицията все още издирва платното на Сезан "Момче с червено палто", чиято застрахователна стойност възлиза на 100 млн. франка, както и картината на Дега “Граф Лепик и неговите дъщери".

Застрахователният пазар за произведенията на изкуството е сравнително малка част от цялостния застрахователен пазар. Световният пазар в тази област генерира около 5.4 млрд. долара премийни приходи годишно, според AXA Art, подразделение на AXA SA - един от най-големите застрахователи в сектора.

Независимо от това темповете на растеж са сравнително високи и пазарът има ръст с около 8% на година, което е повече от два пъти, в сравнение с нивото на растеж на традиционния застрахователен пазар.

Като се има предвид бумът на пазара и това, че броят на заможните инвеститори и на тези от средна величина, които купуват картини и скулптури, нараства, растежът на застраховане на предмети на изкуството може да се ускори още повече. Това се подкрепя и от факта, че много хора сега започват да застраховат колекциите си, казват от Allianz Suisse.

Традиционно предметите на изкуството не се застраховат и попадат в графата на застраховките имущество и злополука. С бума на пазара на предмети на изкуството обаче цената на много от тези предмети е нараснала, което поражда необходимост от специално застраховане.

Пазарът за застраховане на предмети на изкуството нараства стабилно, според Nationale Suisse AG, един от водещите застрахователи в сектора. Компанията застрахова произведенията, както на частни колекционери, така и на музеи и галерии.