Директивата Solvency II е едно предизвикателство в европейски мащаб, като то е голямо за българския пазар, защото ние сме твърде малки, коментира по време на панел Общо Застраховане на форума Шумът на парите 2012, Цветанка Крумова, изпълнителен директор и член на УС на ЗАД Армеец.

Solvency II бе създаден, за да намали риска от това застрахователите да не могат да си изпълнят задълженията към своите клиенти и да фалират.

Друга цел на тази директива е да се даде ранно предупреждение до надзорния орган, като разбира се, това е една система, която трябва да промотира доверието в пазара. С директивата се смята, че 99% се елиминира възможността застрахователя да фалира.

Така или иначе ние вече имаме първото ниво на тези мерки с директивата приета още през 2009 година. Паралелно с това върви процесът за технически стандарти и приложими правила.

Ние винаги сме се оплаквали, че много често един застрахователен акт се прави от политици, а не от специалисти. В Европа обаче, има сериозен напредък в това отношение. Техническите правила се изработват от специалистите.

Другата гледна точка е дали не стигаме вече до крайности. Защото във втората директива се сблъскваме с огромен текстови материал. Друго притеснение е дали не стигаме до свръхрегулиране.

Ако внимателно се запознаем с директивата, ще видим, че в много области има дерегулация, особено по отношение на инвестициите.

Директивата представлява 669 страници с хиляди параграфи и доста сложни математически формули.

Една голяма част от мерките за прилагане на директивата тепърва предстои да бъдат изработени. Все още не е ясно какво би станало, ако някой реши да напусне ЕС. Една част от тази мрежа от мерки касае и съответствието на режимите с други държави извън ЕС.

Наскоро в САЩ, в Калифорния, отхвърлиха идеята да се съобразяват с всички европейски правила. Този въпрос тепърва ще бъде дискутиран и разработван.

Едва ли обаче някои застрахователи ще изчезнат от пазара само заради директивата, но това упражнение ще е твърде скъпо, смята още Цветанка Крумова.

За разлика от компаниите с чужди майки, тук няма на кой да разчитаме. Там има икономия от мащаба. Българските компании ще откриват колелото и топлата вода и ще трябва да се направи една доста сериозна инвестиция. Важно е това как ще се отрази на пазара.

В края на краищата се надяваме технологичното обновяване да е добро за бъдещето. То ще положи основите на следващите етапи в развитието на българския пазар. Да се увеличи разходът и по-скоро няма да може да се прехвърли на потребителя. Трябва обаче да сме оптимисти и да гледаме напред.

Решенията, касаещи лимитите по гражданската отговорност, са политически. Приемането на високите лимити, нямаха нищо общо с действителността в нашата държава. С това присъединяване обаче, не сме станали по-богати, а животът ни не е станал по-скъп.

Тук обаче говорим за пари и за бизнес. Тези обезщетения имат икономическо измерение. Не е възможно от първи юни до първи септември лимитите да станат съвсем различни.

Един критерий е брутният национален доход на човек от населението. Ако трябва да съотнасяме, България е в дъното на таблицата – съотношението между нас и Люксембург е 11.5 пъти. В сравнение с Гърция и Италия също е 5-6 пъти. В Румъния е 1.5 пъти повече от нас.

Това е едно доказателство, че сами по себе си, лимитите за отговорност са едно политическо решение, което е хармонизиране на законодателството с европейското, сподели още Крумова.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.