Да удвои броя на клиентите си в Австрия и Централна и Източна Европа (ЦИЕ) от 7.5 милиона сега на 15 милиона до 2020 г. Такава цел е поставила в глобалната си стратегия застрахователната група Uniqa.

До 2015 г. финансовият резултат трябва да се подобри с 400 млн. евро, в сравнение с този от 2010 г., според намеренията на застрахователя.

За да изпълни целите си, Uniqa ще разчита на печелившия си бизнес в Австрия и развиващите се пазари в ЦИЕ. Реализираните в рамките на Централна и Източна Европа премии трябва да достигнат 2.5 млрд. евро до 2015 г., а до 2020 г. от региона ще се очаква да генерира 50% от премиите и между 30 и 40% от приходите от обичайна дейност на групата.

„Целите ни са амбициозни, но реалистични. Към солидната си база в Австрия, през последните 10 години, ние изградихме втори стълб на бизнеса в Източна Европа и бихме искали да растем рентабилно и на двата пазара“, коментира главният изпълнителен директор на Uniqa, Андреас Брандщетер.

Компанията е постигнала двойно по-голям ръст от този на самия пазар в ЦИЕ и е в много добра позиция за по-нататъшна експанзия, по думите на Брандщетер.

58% от клиентите на групата вече идват от ЦИЕ. Регионът е източник на 40% от договорите, но в същото време дава едва 21% от общите премии в Uniqa. Застрахователната група оперира в общо 16 страни от ЦИЕ. В две от тях – Албания и Украйна, тя е лидер на пазара, а в други пет - Косово, Черна гора, Босна, Сърбия и Словакия, е в топ пет по пазарен дял. Премийният обем на дъщерните дружества в региона се е увеличил с 55.3% за пет години между 2006 г. и 2011 г., докато общият пазар там е нараснал с 24.1%, показват данните на Uniqa.

Потенциалът за растеж на премиите в региона е все още огромен, според Волфганг Киндъл, главен изпълнителен директор на UniqaInternational Versicherungs-Holding AG. „Страните в региона имат огромна нужда от наваксване. Докато един австриец плаща по около 2 хил. евро на година за застраховки, в Албания този показател е едва 19 евро“, заявява Киндъл.

Разходите на глава от населението за застрахователни продукти и в другите страни е далеч под нивото в Западна Европа – от 1 000 евро в Словения, през 300 евро в Унгария, 41 евро в Украйна и до 19 евро в Албания. Тази разлика постепенно ще намалява през следващите години и десетилетия, според шефа на Uniqa. "Това няма да стане безпрепятствено и за една нощ, но тенденцията е ясна: в дългосрочен план застрахователният сектор в Централна и Източна Европа ще расте много по-сериозно, отколкото в Западна Европа. Виждаме себе си като дългосрочен инвеститор, дори и при насрещен вятър от време на време“, категоричен е Киндъл.

За да концентрира върху основния си бизнес на основните си пазари, Uniqa е на път да продаде своя дял в Mannheimer Group в Germany и стартира търгове за отдаване на лизинг на хотелите, в които има участие, въпреки че и те може да бъдат продадени.

До края на второто тримесечие на 2012 г. се очаква да станат ясни и детайлите около евентуалното първично публично предлагане на нова емисия акции на компанията през 2013 г., ако пазарните условия са подходящи. Целта е да се укрепи собствения капитал и да се финансира растежа, като това ще увеличи свободно търгуваният обем книжа, но по-голямата част от тях ще останат в Австрийски ръце.

В България Уника отчете 12.3% ръст на премийния приход през 2011 г. Към 30 ноември 2011 г. комбинираният пазарен дял общо за двете български компании на Уника възлиза на 6.61%. В класацията на животозастрахователите към края на ноември миналата година Уника Живот заема трето място с пазарен дял от 11.2%.