Единна система за оценка на риска и противодействие на измамите предлага на застрахователните компании Асоциацията за застрахователна сигурност (АЗС).

Целта на системата е да подпомага застрахователните дружества за правилното определяне и оценка на риска при сключване, действие да застрахователните договори и настъпването на застрахователни събития, както и противодийствие на застрахователните измами.

Системата се изгражда на принципа на равнопоставеност между всички лицензирани застрахователни компании в страната. Тя ще съдържа база данни за лица, обекти и събития, настъпили по повод сключени застрахователни договори, при които застрахователят е установил опит за неправомерно получаване на обезщетение. Ще бъдат регистрирани измамници, послужили си със заблуда, предоставили неверни или фалшиви документи или данни, или които са извършили други нелоялни действия с цел икономическа облага.

В инфо-регистъра ще попаднат следните случаи:

- при установена или разкрита измама;

- при частично платени или отказани щети със съмнителни данни и доказателства;

- при укриване и премълчаване на информация при сключване, която е съществена за оценка на риска на застрахователя, и впоследствие, при действие на договора, е настъпило застрахователно събитие;

- при отказани или частично платени случаи поради грубо или умишлено, или съмнително неизпълнение на условията по застрахователен договор;

- подозрителни клиенти с поредица от няколко повтарящи се щети (по различни видове застраховки, през различни години, всяка година или многократни щети);

- при застрахователни случаи със заявени крупни суми за обезщетение (над 30 хиляди лв.);

- при злополуки или трайни увреждания на лица, настъпили при съмнителни обстоятелства и с тежки последици;

- застрахователни събития, свързани с крупни криминални прояви - кражби, грабежи, умишлени пожари, финансови и лизингови и други измами;

- няколко последователни събития на един и същ клиент по няколко вида застраховки;

- застрахователни събития, настъпили веднага след сключването на договора или непосредствено преди неговото изтичане при съмнителни обстоятелства;

- лица или фирми, които имат разкрити предишни опити за измами или лица, представляващи ги и участващи в тях (умишлени палежи, аварии, грабежи, крупни ПТП с последици за стоката, карго и други);

- застрахователни събития, по които има установени основателни съмнения за достоверност или поправки по документите, както и по данните и фактите на събитието;

- при недостоверност на посочените сведения, укрити или посочени заблуждаващи факти при сключването на договора или щетата;

- при конфликтно поведение на застрахования и отказ за предоставяне на информация по щета или принадлежността му към криминалния контингент;

- при странни или необичайни начини за възникване на застрахователни събития;

- при съмнителни обстоятелства около сключването, отчитането и действителността на застрахователния договор /антидатиране, надзастраховане, едновременно застраховане в няколко застрахователни дружества, инсцениране или умишлено допълнително нанасяне на щети.

В системата ще могат да се въвеждат данни и за агенти или сътрудници и посредници на застрахователя, за които е установено, че са опитали да заблудят застрахователя, не са изпълнявали съвестно договорите си със застрахователя или са извършили или участвали в измамни действия.

Информационният масив ще съдържа и данни за автомобили и собствениците им, или упълномощени лица, по застраховка Каско и ГО, които са били обект на тежки ПТП, пожари, тотални щети или обект на кражба. Създава се регистър на всички платени след кражба автомобили, собствениците им, лицата които са ги управлявали, и пълномощниците, представляващи собственниците.

Достъпът до системата ще е разрешен само за застрахователните компании. В нея няма да могат да влизат брокери, агенти или посредници - те ще получават информация само от застрахователя, към когото е отправено предложението за застраховка, в обем и съдържание по негово усмотрение.

Срокът за съхранение на въведените данни в системата за определени обекти или лица ще е 5 години от датата на постъпването им.

За да може регистърът да заработи, са необходими около 18-20 хил. лв. за обезпечаване на програмния продукт, за сървъри, UPS, защити. Стартирането на системата се предвижда към края на 2010 година.

Идеята на АЗС за ползване на системата е застрахователят да заплати еднократна такса от 3000 лв. при подписване на договора, и годишна такса в размер на 2500 лв. за ползване на системата.

В момента компаниите обмислят включването си в системата, довериха на Иншурънс БГ от АЗС.

Източник: insurance.bg